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Construção do conceito de fração sob a perspectiva de medição: contribuiçoes do 4a instructional model

    1. [1] Rutgers University

      Rutgers University

      City of New Brunswick, Estados Unidos

    2. [2] Instituto Federal do Espírito Santo
  • Localización: RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, ISSN 1665-2436, Vol. 25, Nº. 3, 2022, págs. 263-288
  • Idioma: portugués
  • Títulos paralelos:
    • Construction of the fraction concept from a measurement perspective: contributions of the 4a instructional model
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Investigaciones revelan que una comprensión sólida delas fracciones da forma al rendimiento matemático futuro de los estudiantes y que su conocimiento puede depender de cómo se enseña. Los investigadores informan que enseñar fracciones desde una perspectiva de medida puede promover la comprensión conceptual de los estudiantes. Investigamos esta hipótesis con estudiantes brasileños de primaria y utilizamos el enfoque pedagógico del modelo educativo 4A. Los resultados revelan que los estudiantes demostraron conocimiento conceptual sobre la comparación de la magnitud de fracciones y la construcción de la equivalencia de fracciones. Pudieron evocar imágenes mentales de este contenido y escribir de forma independiente expresiones matemáticas de comparaciones de magnitud fraccionaria. Se necesita más investigación para investigar cómo la perspectiva de medida enseñada por el Modelo Instruccional 4A influye en la comprensión de los estudiantes de las operaciones aritméticas con fracciones.

    • français

      Recherche révèle qu’une solide compréhension des fractionsfaçonne les performances futures des élèves en mathématiqueset que leur connaissance des fractions peut dépendre de lafaçon dont elle est enseignée. Les chercheurs rappor tentque l’enseignement des fractions dans une perspective demesure peut favoriser la compréhension conceptuelle desélèves. Nous avons étudié cette hypothèse auprès d’élèves duprimaire brésilien et utilisé l’approche pédagogique 4A modèlepédagogique. Les résultats révèlent que les étudiants ontdémontré une connaissance conceptuelle de la comparaisonde l’amplitude des fractions et de la construction de l’équivalencedes fractions. Ils ont pu évoquer des images mentales de cecontenu et écrire de manière compétente des expressionsmathématiques de comparaisons de magnitude de fraction. Des recherches supplémentaires sont nécessaires pour étudier comment la perspective de mesure enseignée par le modèlepédagogique 4A inf luence la compréhension des élèves desopérations de fraction.

    • português

      Pesquisas revelam que o entendimento robusto das fraçõesmolda o desempenho futuro da matemática dos alunos e queseu conhecimento pode depender de como é ensinada. Ospesquisadores relat am que o ensi no de f rações por u maperspect iva de medição pode promover o entendi mentoconceitual dos alunos. Investigamos essa hipótese com alunosbrasileiros do ensino fundamental pela abordagem pedagógica4A Instrucional Model. Os resultados revelam que os alunosdemonstraram conhecimento conceitual sobre a comparação demagnitude de frações e a construção da equivalência de frações.Eles foram capazes de evocar imagens mentais desse conteúdo e escrever expressões matemáticas envolvendo as comparações.Mais pesqu isa s são necessá r ia s pa r a i nvest iga r como aperspectiva de medição ensinada pelo 4A Instrucional Modelinf luencia a compreensão dos alu nos sobre as operaçõesaritméticas de fração.

    • English

      Researches reveals that the robust understanding of fractionsshapes students’ future mathematics performance and thatthei r f ract ion k nowledge may depend on how it is t aught.Researchers report that teaching fractions from a measuringperspective can promote students’ conceptual understandings.We investigate this hypothesis with brazilian elementary schoolstudents and use the pedagogical approach, 4A InstructionalModel. Re su lt s reveal t hat t he st ude nt s demon st r at e dconceptual knowledge about the magnitude comparison offractions and the construction of equivalence of fractions.They were able evoke mental images of this content andwrite competently mathematical expressions of f ractionmag n it ude compar isons. Fu r ther research is needed toinvestigate how the measuring perspective taught through the4A Instructional Model inf luences students’ understandingabout the arithmetic operations of fractions.


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