Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Una aproximació a "A la recerca del temps perdut" de Marcel Proust a partir del concepte d’aura de Walter Benjamin

Martí Òdena Trujillo

  • English

    This paper aims to reconstruct Proust’s conception of literary representation through Benjamin’s concept of aura. Its point of departure is that the presence of Benjamin’s aura in the fields of photography and literature unfolds in the dialectical interplay between relinquishment and promise. This dialectic is performed by an I whose weakened understanding gives it access to unconscious data loaded with high empirical content. Such data allows Proust to faithfully imitate reality through the tiling technique. This technique, governed by the principle of sensible affinity between phenomena, extracts universal intellectual truths from empirical data, which makes it possible to represent concrete yet universal individuals. In this way, the tiling technique presents itself as an innovative solution to the problem of universals.

  • català

    L'objectiu d’aquest article és reconstruir la concepció proustiana de la representació literària mitjançant el concepte benjaminià d'aura. La presència de l'aura en la literatura i en la fotografia es desplega sota el joc dialèctic de la renúncia i la promesa. Aquesta dialèctica, la duu a terme un «jo» que pot accedir a dades de l'inconscient carregades d'un elevat contingut empíric gràcies al seu enteniment afeblit. Al seu torn, aquestes dades permeten a Proust imitar fidelment la realitat mitjançant la tècnica del trencadís, que, regida pel principi d'afinitat sensible entre fenòmens, extreu veritats intel·lectuals universals de dades empíriques, tot fent possible una representació concreta i universal dels individus. El trencadís s'erigeix, així, com una innovadora solució al problema dels universals.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus