Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


A multimodal approach to engagement in science dissemination Instagram reels

  • Autores: Elena Serrano Hernández
  • Localización: Fòrum de Recerca, ISSN-e 1139-5486, Nº. 28 (XXVIII Jornades de Foment de la Investigació i de la Transferència en Ciències Humanes i Socials), 2023, págs. 57-60
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      The popularisation of science in current society is notoriously increasing as social media has become a channel for the communication of academic content (Scotto di Carlo 2015). For this reason, aspects such as engagement and the combination of semiotic modes must be considered when conveying information to new audiences (Valeiras- Jurado and Bernad-Mechó 2022). Engagement strategies occur not only in terms of content, but also as multimodal resources ranging from the speakers’ gaze and gestures to camera shots and post-production processes, which play an essential role in social networks (Xia and Hafner 2021). A widespread tool for disseminating scientific content in social media is YouTube videos, which have been extensively researched (Osterrieder 2013, Saurabh and Gautam 2019). Nevertheless, little enquiry has been made on the academic potential of shorter videos such as the trendy Instagram reels, a medium that aims to encompass large amounts of information in less than one minute on average.

      Therefore, this paper’s aims are twofold: first, to unveil the modal density of embodied and filmic modes in science dissemination Instagram reels, and second, to appraise common engagement strategies used in this new digital genre. To undertake this study, twenty reels about different science-related topics, such as astrophysics and psychology, were retrieved from popular Instagram science dissemination content creators. These videos were multimodally analysed with the software Multimodal Analysis Video, looking at embodied and filmic modes, and considering how these contribute to creating engagement. The results point towards a description of engagement strategies used in Instagram reels considering their embodied and filmic modes and the remarkable educational potential of this genre, especially in EMI and ESP contexts. Pedagogical applications of reels are also considered.

    • English

      La divulgación científica en la sociedad actual está aumentando notoriamente a medida que las redes sociales se han convertido en un canal de comunicación de contenidos académicos (Scotto di Carlo 2015). Por este motivo, se deben considerar aspectos como el engagement y la combinación de modos semióticos a la hora de transmitir información a nuevas audiencias (Valeiras-Jurado y Bernad-Mechó 2022). Las estrategias de engagement se producen tanto en términos de contenido como en recursos multimodales, que juegan un papel esencial en las redes sociales (Xia y Hafner 2021). Una herramienta muy extendida para difundir contenidos científicos en las redes sociales son los vídeos de YouTube, que han sido ampliamente investigados (Osterrieder 2013, Saurabh y Gautam 2019). Sin embargo, poco se ha indagado sobre el potencial académico de vídeos más cortos como los tan afamados reels de Instagram, un medio que pretende abarcar gran cantidad de información en un minuto de media.

      Por lo tanto, el objetivo de este artículo es doble: en primer lugar, desvelar la densidad modal de los modos corporales y fílmicos en los reels de Instagram de divulgación científica y, en segundo lugar, valorar las estrategias de engagement comunes utilizadas en este nuevo género digital. Para llevar a cabo este estudio, se seleccionaron veinte vídeos de creadores de contenido de divulgación científica populares en Instagram.

      Estos vídeos se analizaron multimodalmente con el software Multimodal Analysis Video, en ellos se examinaron los modos corporales y fílmicos, y se consideró cómo contribuyen a crear engagement. Los resultados apuntan hacia una descripción de las estrategias de engagement utilizadas en los vídeos de Instagram, teniendo en cuenta sus modos corporales y fílmicos y el notable potencial educativo de este género, especialmente en contextos de IMI e IFS. También se consideran las aplicaciones pedagógicas de los reels.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno