The multilingual turn in education has promoted the examination of students’ attitudes towards multilingualism since it is a crucial factor for the promotion of multilingual pedagogies in educational settings. Hence, several studies have addressed this issue by exploring learners’ attitudes towards multilingual education at the primary level (Lefebvre, 2012), in secondary education (Haukås, Storto and Tiurikova, 2022), and in higher education (Hlatshwayo and Siziba, 2013; Klapwijk & Van der Walt, 2016; Wei, Jiang and Kong, 2021). Some other studies have analysed students’ attitudes towards a particular multilingual approach, pedagogical translanguaging (Yasar Yuzlu and Dikilitas, 2022; Adamson and Coulson, 2015; Moody, Chowdhury and Eslami, 2019; Kucukali and Koçbaş 2021; Santoso, 2020). Most of these studies have demonstrated that multilingual learners are aware of the benefits of multilingual pedagogies and are in favour of employing their own multilingual potential for fostering a more multilingual educational system. Nonetheless, little consideration has been given to the attitudinal analysis of prospective teachers (Otwinowska, 2014; Karpava, 2022; Pirhonen, 2022; Tastanbek, 2019; Portolés and Martí, 2020; Martí and Portolés, 2021). This particular group requires greater attention since pre-service teachers will be the future instructors in multilingual educational contexts. Due to the scarce number of studies examining prospective teachers’ attitudes towards multilingualism, the present investigation aims at analysing the attitude of prospective teachers in the Valencian context, focusing on both the cognitive and affective components of the attitude construct (Allport, 1954). The sample consisted of 65 tertiary students from the first year of the Primary Education Degree at University Jaume I, in the province of Castelló (Valencian Community), where three main languages (Catalan, Spanish and English) are used as languages of instruction. Since the investigation follows a mixed-method approach, participants were asked to complete a questionnaire on cognitive and affective attitudes, to take part in a video-activity using computer-animated scenarios created with Nawmal software, and to conduct several group discussions. Two different sessions were devoted to the completion of the three main tasks. Results showed that pre-service teachers in our study displayed neutral-to-positive attitudes towards multilingualism. Nonetheless, the affective dimension of the students was observed to be slightly more aligned towards multilingual principles than their cognitive attitudes.
Despite these findings, monolingual perspectives towards languages and language learning are still observed among prospective teachers, which claims the necessity of including more training on multilingual education in university degrees.
El turno multilingüe en la educación ha promovido la investigación de las actitudes de los estudiantes sobre el multilingüismo ya que es un factor esencial para la promoción de pedagogías multilingües en contextos educativos. Algunos estudios han analizado las actitudes de los estudiantes sobre la educación multilingüe en el contexto de primaria (Lefebvre 2012), en educación secundaria (Haukås, Storto y Tiurikova 2022), y en el nivel universitario (Hlatshwayo y Siziba 2013; Klapwijk y Van der Walt 2016; Wei, Jiang y Kong 2021). Otros han examinado las actitudes de los estudiantes hacia un enfoque multilingüe en particular, pedagogías translinguales (Yasar Yuzlu y Dikilitas 2022; Adamson y Coulson 2015; Moody, Chowdhury y Eslami, 2019; Kucukali y Koçbaş 2021; Santoso 2020). La mayoría de estos estudios han demostrado que los estudiantes multilingües son conscientes de los beneficios de las pedagogías multilingües y están a favor de emplear su repertorio multilingüe para fomentar un sistema educativo más multilingüe. Sin embargo, se ha prestado poca atención al análisis actitudinal de los futuros docentes (Otwinowska 2014; Karpava2022; Pirhonen2022; Tastanbek 2019;
Portolés y Martí 2020; Martí y Portolés 2021). La presente investigación tiene como objetivo analizar la actitud de futuros profesores en el contexto valenciano, centrándose tanto en los componentes cognitivos como afectivos del constructo actitudinal (Allport 1954). La muestra está compuesta por 65 estudiantes de primer curso del grado en Educación Primaria de la Universitat Jaume I, en la provincia de Castellón (Comunidad Valenciana), donde se utilizan tres lenguas principales (catalán, castellano e inglés) como lenguas de instrucción. Dado que la investigación sigue una metodología mixta, los participantes han completado un cuestionario sobre actitudes cognitivas y afectivas, han participado en una actividad con vídeos utilizando escenarios animados creados con el software Nawmal y, finalmente, han participado en varias discusiones grupales. Se dedicaron dos sesiones diferentes a las tres tareas principales. Los resultados muestran que los futuros maestros de nuestro estudio comparten actitudes neutras y positivas hacia el multilingüismo. No obstante, la dimensión afectiva de los estudiantes está ligeramente más alineada con los principios del multilingüismo que sus actitudes cognitivas. A pesar de estos hallazgos, todavía se observan perspectivas monolingües hacia los idiomas y el aprendizaje de idiomas entre los futuros profesores, lo que reclama la necesidad de incluir más formación sobre educación multilingüe en los grados universitarios.
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