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Resumen de Ecuadorian asphalt aging in laboratory and field.: Relationships and analysis

Rolando Vila Romaní, Walter Antonio Mera Intriago, Lorena García Cucalón

  • español

    El envejecimiento del asfalto impacta el comportamiento de los pavimentos. Las especificaciones por grado de desempeño incluyen ensayos a residuos envejecidos a corto plazo (RTFOT) y a largo plazo (PAV). Sin embargo, el envejecimiento es mayor en la parte superficial de la capa de rodadura, las pruebas a largo plazo no se correlacionan con precisión con el envejecimiento en el campo y la incidencia de la temperatura local tampoco se considera adecuadamente. El objetivo es relacionar el envejecimiento del asfalto ecuatoriano a largo plazo a nivel de laboratorio, aplicando en el PAV diferentes tiempos de prueba, con el envejecimiento en obra a partir de asfaltos recuperados de capas asfálticas en las regiones andina y costera del Ecuador, con diferentes tiempos de colocación y grados-día acumulados, empleando ciertos parámetros reológicos. Como resultados, el residuo del RTFOT equivale a un envejecimiento en obra de 1.1 años en la región costera y de 1.7 años en la andina. Por otra parte, al PAV de 20 horas le corresponden tiempos de envejecimiento de 5.8 años en la costera y 9.3 años en la andina. La evolución de los deterioros en nuestras vías, corresponden a tiempos en el PAV entre 13,0 y 26,6 horas respectivamente.

  • English

    The aging of asphalt binders has a great impact on the behavior of pavement. The specifications for performance grade include tests on short-term (RTFOT) and long-term (PAV) aged residues. However, aging is greater at the top of wearing course than deeper zones, long-term tests do not correlate accurately with field aging and in the latter, the incidence of local temperature is not considered accurately. The objective is to relate the aging of Ecuadorian asphalt at the laboratory level, applying different conditioning times in the PAV, with the field aging from asphalts recovered from the top of pavements surface in selected roads of the Andean and Coastal regions, with different construction times and cumulated degree-days (CDD), using certain rheological parameters. As a result, in the Ecuadorian asphalt, the RTFOT residue is equivalent to field aging of 1.1 years in the Coastal region and 1.7 years in the Andean region. On the other hand, the usual PAV of 20 hours corresponds to field aging of 5.8 years for the Coastal region and 9.3 years for the Andean region. The progressive evolution of damage to our roads, without considering traffic, corresponds to conditioning times in the PAV between 13.0 and 26.6 hours.


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