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Resumen de Experimentation and numerical analysis of the influence of geogrids with emulsion insertion on the behavior of bituminous pavements - Case of Ouargla aerodrome

R. Bazine, M. Abdessemed, S. Kenai, N. Ouadah

  • español

    Este trabajo presenta un estudio experimental sobre un conjunto de 30 probetas, ensayadas a flexión en tres puntos, divididas en dos categorías. Con la inserción de geomallas y emulsiones catódicas, la primera categoría consta de 14 vigas prismáticas y la segunda de 16 probetas de losa prefisurada y reforzada. Se realizaron ensayos in situ con un deflectómetro pesado (HWD) en una pista flexible de un aeródromo situado en la ciudad de Ouragla (800 km al sureste de Argel), antes y después de su refuerzo. Este trabajo demostró, con una calibración numérica, que la geomalla con emulsión, mejora los desplazamientos y las tensiones aproximadamente un 30% y aumenta el módulo de elasticidad y el módulo de rotura (MOR) en un 60% y un 20%, respectivamente. El coeficiente de amortiguamiento (k) puede alcanzar el valor de 2 a 5, lo que aumenta la longevidad de un pavimento flexible reforzado.

  • English

    This paper presents an experimental study on a set of 30 specimens, tested on three-point bending, divided into two categories. With the insertion of geogrids and cathodic emulsions, the first category consists of 14 prismatic beams and the second of 16 pre-cracked and reinforced slab specimens. In situ tests were carried out using a heavy deflectometer (HWD) on a flexible runway of an airfield located in the city of Ouragla (800 km south-east of Algiers), before and after its reinforcement. This work showed, with a numerical calibration, that the geogrid with emulsion, improves the displacements and the stresses approximately 30% and increases the modulus of elasticity and the modulus of rupture (MOR) by 60% and 20%, respectively. The damping coefficient (k) can reach the value of 2 to 5, which increases the longevity of a reinforced flexible pavement.


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