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Resumen de El Modelo Dual-Incremental de Regionalización en Chile: Intendentes Electos Y Gobernadores Delegados

Esteban Valenzuela Van Treek

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    The article analyzes the moderate regional decentralization process promoted by the Chilean government, replicating what can be called the French experience of the 1980s: the ruling coalition Nueva Mayoría (parties and ministers / key public agencies) articulated a dual model of power for the regions, allowing the election of intendentes (Chilean chief of the region) with strong central delegation through delegated governors who will coordinate the dense network of desconcentrated state agencies. This process is complemented by a limited devolution process that will take a decade after piling, which included only some of the core services for the new autonomous regional government, far away with the competencies of the regional authorities of the countries of the OECD. It is complemented by a proposal to increase taxes on small activities related to natural resources and ports. This explains the progress of the reformist sectors, but the strong power of old centralist guard with a centralist / Enlightenment rationality that dominates the Chilean elite. The election of intendentes law with strong central delegation and limited transfer of powers is contrasted with the more autonomous approach proposed by the Presidential Advi-sory Commission for Decentralization and Regional Development, which brought together 33 experts in 2014.

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    El artículo analiza la pugna por el moderado proceso de descentralización regional que impulsa el Gobierno chileno, replicando lo que se puede llamar la experien- cia francesa de los 1980s: La Nueva Mayoría gobernante (partidos y ministros/ agencias públicas claves) articuló un modelo dual de poder para las regiones, permitiendo la elección de Intendentes junto a una delegación central fuerte a través de gobernadores delegados que coordinarán la nutrida red de agencias estatales desconcentradas. Dicho proceso se complementa con un acotado pro- ceso de traspaso de competencias que tomará una década tras pilotajes, donde se incluyeron sólo algunos de los servicios con las competencias esenciales a los entes regionales de los países de la OECD. Se complementa con una propuesta de aumento de los pequeños impuestos a actividades vinculadas a recursos na- turales y puertos. Todo ello explica tanto el avance de los sectores reformistas/ centralista como la con la racionalidad centralista/iluminista que predomina en la elite chilena. La ley de elección de intendentes con fuerte delegación central y de traspaso de competencias limitado se contrasta con el enfoque más autonomista de las propuestas de la Comisión Asesora Presidencial para la Descentralización y el Desarrollo Regional que reunió a 33 expertos en el año 2014.


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