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Resumen de Between sustainability and innovation: Relations with an entrepreneurial intention in Brazil and Spain

Luis Eduardo Brandão Paiva, Vânia Maria Jorge Nassif, Tereza Cristina Batista de Lima, Silvia Maria Dias Pedro Reboucas

  • español

    El objetivo de la investigación es investigar la relación entre la sostenibilidad y la innovación en las intenciones emprendedoras de estudiantes de universidades brasileñas y españolas. El diseño de la investigación integra marcos teóricos como la teoría de comportamiento planificado, la teoría de adaptación-innovación y la sostenibilidad. Se realizó una encuesta cuantitativa que involucró a 686 estudiantes universitarios de los dos países, utilizando Modelado de Ecuaciones Estructurales con Análisis Multigrupo. Los hallazgos revelaron relaciones significativas entre los constructos de la teoría del comportamiento planificado y la propensión a innovar en la intención emprendedora. El estudio también encontró que las actitudes hacia la sostenibilidad pueden influir en las intenciones emprendedoras. Sin embargo, las personas con una fuerte orientación hacia la sostenibilidad pueden enfrentar desafíos al iniciar sus negocios. El estudio enfatiza la importancia de que las instituciones globales de educación superior promuevan estudios y prácticas ambientalmente conscientes, innovadoras y socialmente alineadas en el emprendimiento. Esto puede contribuir a maximizar los beneficios sociales y ambientales generados por los empresarios y futuros empresarios.

  • English

    The aim of the research is to investigate the relationship between sustainability and innovation in the entrepreneurial intentions of students from Brazilian and Spanish universities. The research design integrates theoretical frameworks such as the theory of planned behavior, the theory of adaptationinnovation, and sustainability. A quantitative survey was conducted involving 686 university students from the two countries, utilizing Structural Equation Modeling with Multigroup Analysis. The findings revealed significant relationships between the constructs of the theory of planned behavior and the propensity to innovate in entrepreneurial intention. The study also found that attitudes toward sustainability can influence entrepreneurial intentions. However, individuals with a strong sustainability orientation may face challenges when initiating their businesses. The study emphasizes the importance of global higher education institutions promoting environmentally conscious, innovative, and socially aligned studies and practices in entrepreneurship. This can contribute to maximizing the social and environmental benefits generated by entrepreneurs and future entrepreneurs.


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