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Islamización social y mejora ganadera en Qur?uba durante los primeros tiempos de al-Andalus (siglos VIII-X)

    1. [1] Universida de Alicante
  • Localización: Archaeofauna: International Journal of archaeozoology, ISSN 1132-6891, Nº. 32, 2023, págs. 195-208
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Social islamisation and livestock improvement in Qurṭuba in Early al-Andalus (8th-10th centuries)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The Arab conquest of the Iberian Peninsula in 711 marked the beginning of a process that, over the following centuries, would involve the profound transformation of the structures inherited from Late Antiquity at various levels. Former Hispania, known since then as al-Andalus, progressively became part of the wider Islamic cultural koine that was forming at the same time in the East and West. This led to structural changes that, among other consequences, affected the production and consumption patterns of animal-source food as a result of the process of social Islamisation. This paper presents some of the results derived from the study of several archaeofaunal assemblages recovered from two different areas of Qurṭuba, the current city of Cordoba and the capital of al-Andalus during the Umayyad period, namely the suburb of Šaqunda and the Cercadilla Archaeological Zone. The frequency of pig remains allows to gain insights into the social context of food consumption and the possible religious identity of consumers. On the other hand, the biometric analysis of sheep and chicken suggests possible dynamics of intensification or improvement of these two species, probably in progress from the mid-8th century in the case of chicken. The results demonstrate the relationship between the consumption and production spheres of animal food, and between the social and economic domains of human existence.

    • English

      La conquista árabe de la península ibérica del 711 supuso el inicio de un proceso que, a lo largo de los siguientes siglos, implicaría la transformación profunda y a diversos niveles de las estructuras heredadas del mundo tardoantiguo. La antigua Hispania, conocida desde entonces como al-Andalus, pasó progresivamente a formar parte de la koiné cultural arabo-islámica en formación contemporáneamente en oriente y occidente, lo que provocó cambios estructurales que, entre otras consecuencias, afectaron a las formas de producción y consumo de los alimentos de origen animal como resultado del proceso de islamización social.En este trabajo se exponen algunos de los resultados derivados del estudio de varios conjuntos arqueofaunísticos recuperados de dos sectores de ocupación de Qurṭuba, la actual ciudad de Córdoba y capital de al-Andalus durante el periodo omeya, como son el arrabal de Šaqunda y la Zona Arqueológica de Cercadilla. De un lado, el examen de la frecuencia de restos de porcino permite aproximarnos al conocimiento del contexto socio-alimentario de consumo y, de esta forma, arrojar luz sobre la posible identidad religiosa de estas poblaciones. De otro lado, el análisis biométrico del ovino y la gallina revela posibles dinámicas de intensificación o mejora ganadera de ambas especies durante época andalusí, documentadas en el caso de la gallina quizá ya desde mediados del s. VIII. En definitiva, los resultados demuestran la imbricación existente entre los planos del consumo y la producción de los alimentos y, en consecuencia, entre la esfera social y el ámbito económico de la existencia humana.


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