Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Showcasing the Chilean Cogni-Action Project: Connections between physical, cognitive and socioeconomic factors in a large sample of schoolchildren

Anya Doherty, Ricardo Martinez Flores, Juan Pablo Espinoza Puelles, Humberto Peña Jorquera, Carlos Cristi-Montero

  • català

    La preocupació global s'ha aprofundit en les últimes dècades per les taxes alarmants d'obesitat, sedentarisme, l'activitat física i els nivells d'aptitud insuficients, i hàbits alimentosos poc saludables en nens, nenes i adolescents. Paral·lelament, hem estat testimonis d'un augment de la pobresa i de la vulnerabilitat socioeconòmica a tot el món. La comprensió de la relació intrínseca entre la salut física i cognitiva és crucial, i l'evidència creixent suggereix una associació significativa. No obstant això, més del 80% de les dades existents procedeixen de països d'ingressos elevats, la qual cosa representa una fracció insignificant dels nens del món. Les projeccions d'UNICEF indiquen que per a 2030, els països de renda baixa i mitjana acolliran aproximadament el 63% de la població mundial de nens, nenes i adolescents. Això posa de manifest una bretxa de coneixement substancial que el Projecte Cogni-Action, dut a terme a Xile, ajuda a abordar. En particular, Xile s'enfronta a reptes significatius, amb taxes de sobrepès infantil que arriben al 54%, situant-se més alt en sedentarisme, inactivitat física, consum de begudes toves sucreres i puntuacions educatives estancades. D'altra banda, la desigualtat de riquesa és greu, amb el 10% de la població que posseeix el 77% de la riquesa. El projecte Chilean Cogni-Action va recollir dades exhaustives durant tres anys (2017-2019) de 1.296 escolars (10-14 anys) a la regió de Valparaíso. Aquestes dades abastaven mes de 500 variables que abastaven factors físics, psicosocials, cognitius i d'estil de vida, així com variables de neuroimatge. El present article pretén contextualitzar i mostrar aquest projecte basant-se en els articles publicats fins avui. A mesura que les universitats i les institucions de recerca de tot el món persegueixen esforços similars, sorgeix la necessitat de compartir troballes i metodologies per accelerar el desenvolupament del coneixement que pugui informar la política pública i donar forma a les agendes de les institucions pertinents.

  • English

    Global concern has deepened in recent decades over alarming rates of obesity, sedentarism, insufficient physical activity and fitness levels, and unhealthy eating habits in children and adolescents. Parallelly, we have witnessed increased poverty and socioeconomic vulnerability worldwide. Understanding the intrinsic relationship between physical and cognitive health is crucial, and mounting evidence suggests a significant association. However, over 80% of existing data originate from high-income countries, representing a negligible fraction of the world's children. UNICEF projections indicate that by 2030, low- and low-middle-income countries will be home to approximately 63% of the global child and adolescent population. This highlights a substantial knowledge gap which the Cogni-Action Project, conducted in Chile, helps to address. Notably, Chile faces significant challenges, with child overweight-obesity rates reaching 54%, ranking highest in sedentarism, physical inactivity, sugary soft-drink consumption, and educational scores stagnant. Moreover, wealth inequality is stark, with the top 10% of the population owning 77% of the wealth. The Chilean Cogni-Action Project collected comprehensive data over three years (2017-2019) from 1,296 schoolchildren (10-14 years old) in the Valparaíso region. These data encompassed 789 variables spanning physical, psychosocial, cognitive, and lifestyle factors, as well as neuroimaging variables. The present article aims to contextualize and showcase this project based on the papers published to date. As universities and research institutions worldwide pursue similar endeavors, the necessity arises to share findings and methodologies to expedite knowledge development that can inform public policy and shape the agendas of pertinent institutions.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus