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Atención por Teleconsulta para el Personal de Salud y Pacientes con Artritis Reumatoide, en la Emergencia Sanitaria por Covid-19: Análisis Cualitativo

    1. [1] Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud

      Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud

      Colombia

    2. [2] Biomab -IPS, Colombia
  • Localización: New Trends in Qualitative Research, ISSN-e 2184-7770, Vol. 8, 2021 (Ejemplar dedicado a: Qualitative Research in Health: Advances and Challenges)
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Teleconsulting care for health personnel and patients with rheumatoid arthritis, in the health emergency due to covid-19: Qualitative analysis
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción La artritis reumatoide (AR) es una patología altamente vulnerable al COVID-19, factor que condujo a la implementación de la atención por teleasistencia; Objetivos; Comprender las experiencias de los pacientes con AR y los profesionales frente a la implementación de un modelo de consulta multidisciplinaria no presencial, en la emergencia sanitaria por la COVID-19. Métodos Estudio cualitativo descriptivo exploratorio. Se realizaron entrevistas semiestructuradas y se analizó siguiendo la propuesta de Taylor-Bogdan; Resultados Se realizaron 27 entrevistas, emergieron 4 categorías: Factores presentes en la comunicación, Manejo de las TIC, Apoyo e interacción familiar y Adherencia al tratamiento; Conclusiones. Se identificaron condicionantes sociales, que pueden determinar la pertinencia de la teleconsulta. La implantación de la teleconsulta, debe llevar aparejada la formación de talento humano en salud, la alfabetización digital y la inversión de infraestructura tecnológica.  

    • English

      Introduction Rheumatoid arthritis (RA) is a pathology highly vulnerable to COVID-19, a factor that leads to the implementation of telecare assistance; Goals; Understand the experiences of RA patients and professionals in the implementation of a non-face-to-face multidisciplinary consultation model in the health emergency caused by COVID-19. Methods Qualitative descriptive exploratory study. Semi-structured interviews were carried out and it was analyzed following the Taylor-Bogdan proposal; Results 27 interviews were conducted, 4 categories emerged: Factors present in communication, ICT management, Family support and interaction, and Adherence to treatment; Conclusions. Social conditioning factors were identified, which may determine the relevance of teleconsultation. The implementation of teleconsultation must carry out the training of human talent in health, digital literacy and investment in technological infrastructure.


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