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The Impact of Artificial Intelligence Techniques as a Modern Trend to Reinforcing the Competitive Advantage in the Egyptian Hotels Establishments (Applied Study on Four and Five Stars Hotels)

    1. [1] Instituto de Altos Estudios de Turismo y Hotelería, Badr City (Egipto)
    2. [2] Departamento de Estudios Hoteleros. Instituto Superior de Turismo y Hotelería EGOTH de Luxor (Egipto)
    3. [3] Departamento de Gestión Turística. Instituto Superior de Turismo y Hotelería “King Mariotte” de Egipto
  • Localización: Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio. RITUREM, ISSN-e 2530-7134, Vol. 7, Nº. Extra 2, 2023 (Ejemplar dedicado a: Special issue on Heritage Tourism Management and the International Congress on Heritage Tourism Management in Inland Destinations (CIGESTUR EGYPT 2023)), págs. 39-79
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • El impacto de la inteligencia artificial como instrumento para reforzar la ventaja competitiva de los establecimientos hoteleros egipcios (Estudio de aplicación a hoteles de 4 y 5 estrellas)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este estudio tiene como objetivo identificar el impacto de las técnicas de inteligencia artificial como una tendencia moderna para reforzar la ventaja competitiva en los establecimientos hoteleros egipcios. La población de estudio incluyó todos los hoteles egipcios en las gobernaciones de Gran Cairo, Sinaí del Sur, Mar Rojo con cuatro estrellas (176) y cinco estrellas (94), encuestando a empleados, gerentes y jefes de departamento. Dado el tamaño de la comunidad objetivo del estudio, se ha tomado una muestra aplicando la ecuación de Stephen Thompson (332 individuos). Las herramientas de estudio incluyeron la distribución de un cuestionario electrónico en Google Form. Los datos se procesaron en el programa SPSS 25. Los resultados más importantes que se obtuvieron fueron que el secor hotelero egipcio utiliza técnicas de inteligencia artificial, pero en menor medida de las necesarias. En cuanto a los obstáculos más importantes para las aplicaciones de la inteligencia artificial figura la necesidad de grandes inversiones, el aumento de costes y la ausencia de recursos humanos cualificados para utilizarla, lo que a su vez lleva a reducir la comunicación cara a cara entre turistas y proveedores de servicios en los hoteles. La inteligencia artificial y la mejora de la ventaja competitiva de los establecimientos hoteleros egipcios, ya que cuanto mayor es el uso de técnicas de inteligencia artificial puede, sin embargo, mejorar la ventaja competitiva de los establecimientos hoteleros y las recomendaciones más importantes obtenidas fueron buscar ampliar el uso de técnicas de inteligencia artificial y eliminar todos los obstáculos para la aplicación en las instalaciones hoteleras siguiendo las indicaciones de Egypt Vision 2030, además de brindar apoyo financiero gubernamental al sector hotelero y lograr una mayor cooperación con empresas privadas internacionales para mantener sistemas inteligentes y garantizar su sostenibilidad, implementar el concepto de hospitalidad inteligente y, finalmente, tener en cuenta algunos otros factores como el servicio, la calidad y el precio.

      Palabras clave: Técnicas de Inteligencia Artificial, Ventaja Competitiva, Establecimientos hoteleros, Egipto.

       

    • English

      The study aims to identify the impact of artificial intelligence techniques as a modern trend to reinforcing the competitive advantage in the Egyptian hotels establishments. The study population included all the Egyptian hotels in the governorates of (Greater Cairo, South Sinai, the Red Sea) with four stars, numbering (176), as well as five-star hotels, numbering (94), so that the total number of hotels is (270) hotels with a total number of employees from managers and heads of departments In these hotels (2430) individuals, and given the size of the target study community, which is difficult to reach due to its size, A sample of the study population was chosen to represent it by applying Stephen Thompson's equation, so that the sample size was (332) individuals. The study tools included distributing an electronic questionnaire on Google Form. The data on Through the SPSS 25 program for the social and behavioral sciences, the most important results that were reached were: that the Egyptian hotel sector uses artificial intelligence techniques, but to a lesser extent. The most important advantages of these applications are increasing the quality of services provided, improving performance, reducing human errors, overcoming problems related to the mental and psychological state of employees and achieving competitive advantage Egyptian hotel establishments, As for the most important obstacles to the applications of artificial intelligence, it is the need for huge investments, the increase in cost, and the absence of human resources qualified to use it, which in turn leads to reducing face-to-face communication between tourists and service providers in hotels. Artificial intelligence and enhancing the competitive advantage of Egyptian hotel establishments, as the greater the use of artificial intelligence techniques, the more this enhances the competitive advantage of Egyptian hotels establishments, The most important recommendations were to seek to expand the use of artificial intelligence techniques and remove all obstacles to application in Egyptian hotels facilities as a modern trend for the Egyptian state by following the steps and recommendations of Egypt Vision 2030 to enhance the competitive advantage of Egyptian hotels, as well as providing government financial support for the hospitality sector, and achieving cooperation with private international companies With Artificial Intelligence to maintain smart systems and ensure their sustainability, implement the concept of smart hospitality to gain a competitive advantage, and finally take into account some other factors such as service, quality and price for those systems in which hotel services will be provided.

      Key words: Artificial Intelligence Techniques, Competitive Advantage, Hotels Establishments, Egypt.


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