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Contemporary graphic narratives of the end: sketching an ecopolitics of disorientation and solidarity through Sf "bande dessinée"

    1. [1] Bangor University

      Bangor University

      Bangor, Reino Unido

  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 14, N. 2, 2023 (Ejemplar dedicado a: Contemporary collapse: new narratives of the end), págs. 52-69
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo analiza las visiones del fin en la “bande dessinée” contemporánea de ciencia ficción y examina el potencial de este género de cómic para la creación de imaginarios de reconstrucción en el Antropoceno, a través de una ecopolítica de desorientación y solidaridad en un mundo que se derrumba. Aportando un enfoque ecocrítico a las teorizaciones queer y feministas de la política de la desorientación, primero se analizan textos que dibujan (contra)narrativas de futuros antropocénicos, en los que voluntades, espacialidades y temporalidades distintas a las humanas cobran protagonismo de manera inquietante y colapsan las narrativas maestras occidentales del medio ambiente. En “Crépuscule” de Jérémy Perrodeau, las tramas no lineales de un planeta creado artificialmente y ahora contaminado chocan y se ensamblan para desbaratar el mito de una “tierra virgen”, borrando y reinscribiendo lentamente la violencia genocida y ecocida. En la trilogía “Coup de sang” de Enki Bilal, es la ilusoria hiperseparación de los humanos de la naturaleza lo que se desmantela a través de una estética gráfica postapocalíptica de los elementos naturales. A continuación, el artículo explora las formas en que la desorientación se vuelve plenamente productiva como parte de una ecopolítica cuando se entrelaza con la solidaridad, un término que aquí se extiende más allá de lo humano para ser entendido como una praxis tanto de cuidado como de resistencia, inspirándose en el ecofeminismo y la filosofía medioambiental. La trilogía “Epiphania” de Ludovic Debeurme disuelve las fronteras entre lo humano y animal para proponer una relacionalidad entre comunidades multiespecie junto con mutaciones corporales y éticas. Por su parte, “ReSisters” de Jeanne Burgart Goutal y Aurore Chapon, es una narración coral que hace uso del potencial de los cómics para ofrecer lecturas difractivas y participativas que dibujen el comienzo de un levantamiento ecofeminista.

    • English

      This article focuses on visions of the end in contemporary science fiction “bande dessinée” to explore the combined potentialities of the sf genre and the comics medium for imaginaries of world-rebuilding in the Anthropocene, and to develop an ecopolitics of disorientation and solidarity for a collapsing world. Bringing an ecocritical approach to queer and feminist theorizations of the politics of disorientation, it first discusses texts that draw (counter-)narratives of Anthropocenic futures, in which other-than-human agencies, spatialities and temporalities take centre stage in unsettling ways and collapse Western master narratives of the environment. In Jérémy Perrodeau’s “Crépuscule”, the non-linear storylines of an artificially created and now contaminated planet collide and assemble to disrupt the myth of a ‘virgin land’, rendering the erasure and slow re-inscription of genocidal and ecocidal violence. In Enki Bilal’s trilogy “Coup de sang”, it is the illusory hyper-separation of humans from nature that is dismantled through post-apocalyptic elemental graphics. The article then explores ways in which disorientation becomes fully productive as part of an ecopolitics when it is entwined with solidarity, a term that here extends beyond the human and is understood as a praxis of both care and resistance, drawing on ecofeminism and environmental philosophy. This is explored through Ludovic Debeurme’s trilogy “Epiphania”, which critiques and dissolves the human-animal boundary into enmeshed relationalities in sf visions toward multispecies communities and bodily and ethical mutations; and Jeanne Burgart Goutal and Aurore Chapon’s “ReSisters”, a choral narrative that makes use of comics’ potential for diffractive and participatory readings to draw the outlines of an ecofeminist uprising.


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