Barcelona, España
Influencers are one of the social media figures with the greatest ability to impact a wide audience of young people, especially women. By laying bare their intimacy to millions of followers, they obtain social status and visibility, becoming microcelebrities (Hearn, 2008; Marwick, 2015). Using social semiotics, this paper presents a comparative study of the contents published by two generations of female influencers between 2017 and 2021. The aim is to analyse the evolution of these influencers in order to identify similarities, changes and contradictions with respect to the representation of their feminine identity. The images, videos and texts shared by these young people contain implicit elements that illustrate the revision and updating of postfeminist sensitivity towards new paradigms such as neoliberal or popular feminism, which presents a new conception of female empowerment based on individuality.
Les influencers són una de les figures de les xarxes socials amb més capacitat per impactar una àmplia audiència juvenil, especialment femenina. Mitjançant l’exposició de la seva intimitat, sumen milions de seguidors i assoleixen una visibilitat que les trasllada de l’anonimat a l’esfera pública i esdevenen microcelebritats (Hearn, 2008; Marwick, 2015). Aquest article proposa un estudi comparatiu, aplicant la semiòtica social i del discurs, dels continguts publicats per dues generacions d’influencers femenines entre 2017 i 2021. L’objectiu és analitzar-ne l’evolució per identificar similituds, canvis i contradiccions a l’hora de representar la seva identitat femenina. En les imatges, els vídeos i els textos que comparteixen aquestes joves hi ha implícits elements que il·lustren la revisió i l’actualització de la sensibilitat postfeminista cap a nous paradigmes com el feminisme neoliberal o popular, que presenta una nova concepció de l’empoderament femení basat en la individualitat.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados