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Resumen de A lay association as a client: An unsuccessful architectural competition, between Italian politics and Vatican palace conspiracies (1952-53)

Andrea Longhi

  • español

    Las investigaciones sobre el Movimiento Litúrgico italiano hicieron hincapié en el empeño pedagógico de las asociaciones laicas, más que en la innovación arquitectónica que acabaron promoviendo. El estudio que aquí se presenta analiza un caso poco conocido de ambicioso mecenazgo arquitectónico promovido en 1952-53 por la principal asociación laica italiana: la Juventud Italiana de Acción Católica (Gioventù di Azione Cattolica, GiAC). El proyecto ganador, obra del arquitecto Enzo Magnani, primer presidente de la Unión Católica de Artistas Italianos (UCAI), fue rechazado directamente por Pío XII, probablemente como consecuencia indirecta del agravamiento de la fractura política entre la GiAC y las principales ramas de la Azione Cattolica, orientadas hacia el apoyo explícito a posiciones políticas conservadoras y clericalistas, más que al aliento espiritual y litúrgico. Los archivos de la Azione Cattolica Italiana (conservados por el ISACEM de Roma) y algunos archivos privados permiten una primera reconstrucción del asunto, que había sido completamente borrado de la historia oficial de la asociación, y que probablemente rompió cualquier posible vínculo entre mecenazgo asociativo y arquitectura litúrgica en las décadas siguientes.

  • English

    Research into the Italian Liturgical Movement emphasised the pedagogical commitment of lay associations, rather than architectural innovation they eventually promoted. The case study presented here discusses a little-known case of ambitious architectural patronage promoted in 1952-53 by the main Italian lay association: the Italian Youth of Catholic Action (Gioventù di Azione Cattolica, GiAC). The winning design by architect Enzo Magnani, the first president of the Catholic Union of Italian Artists (UCAI), was rejected directly by Pius XII, probably as an indirect consequence of the worsening of the political fracture between the GiAC and the main branches of the Azione Cattolica, oriented towards explicit support for conservative and clericalist political positions, rather than ecclesial engagment and liturgical afflatus. The archives of Azione Cattolica Italiana (preserved by ISACEM in Rome) and some private archives allow a first reconstruction of the matter, which had been completely erased from the asssociation’s official history, and probably broke any possible link between associative patronage and liturgical architecture during the decades that followed.


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