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Resumen de Catalano, Caminos y la disolución de dos binomios disciplinares. El caso de la Ciudad Universitaria de Buenos Aires

Marcelo Faiden

  • español

    El edificio de la FADU pertenece al selecto grupo de escuelas de arquitectura diseñadas por arquitectos relevantes. Me refiero a la Bauhaus de Gropius, al IIT de Mies, a la FAUSP de Artigas, pero también a Siza en Oporto, a OMA en Cornell o a Lacaton & Vassal en Nantes… La Universidad de Buenos Aires -sin aún saberlo- logra ingresar a este conjunto de obras de la mano de Eduardo Catalano y Horacio Caminos. Sin embargo, existe una diferencia entre los pabellones de Ciudad Universitaria y el resto de los edificios citados que resulta central para este ensayo. Mientras que todas las escuelas de arquitectura se han ocupado de fusionar su cultura académica con los atributos espaciales de sus sedes, la FADU ha permanecido indiferente a su soporte físico.

  • English

    The building housing the Faculty of Architecture, Design and Urbanism (FADU) is one of a select group of architecture schools to be designed by prominent architects. Others include Gropius’s Bauhaus, Mies’s IIT and Artigas’s FAUSP, as well as Siza’s work in Porto, OMA’s work at Cornell and Lacaton & Vassal’s work in Nantes… The University of Buenos Aires joined this list, albeit unwittingly, thanks to the work of Eduardo Catalano and Horacio Caminos. Yet, there is one key difference between the buildings at the Ciudad Universitaria campus and the others mentioned above, which is central to this essay. Whereas all the other architecture schools have made the spatial attributes of their premises part of their academic culture, FADU has remained indifferent to its physical form. There have been no publications or exhibitions on the subject of the Pabellón III building, nor do the faculty’s archives contain any documents concerning its architecture or the architects who produced it.


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