Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Investigación-acción: Una necesidad para el docente de lenguas extranjeras

María del Prado García-Cano Lizcano

  • español

    Desde los años 40 del siglo pasado se desarrolla una línea de investigación en el campo de las Ciencias Sociales denominada “Investigación- Acción” (Action Research), siendo su iniciador Kurt Lewin (1890-1947). Será en los años 50 cuando Stephen Corey acerque dicha metodología al campo educativo: “Action Research in education is research undertaken by practitioners in order that they may improve their practices” (Corey, 1954: 375). De esta manera, Investigación-Acción se convierte en un acicate para el profesor que quiere lo mejor para sus alumnos y que ve necesario un análisis del aula para implementar una nueva metodología o simplemente para analizar aquello que no va bien en su práctica docente y mejorarla.

    Es necesario que cada profesor indague sobre estos asuntos en su aula, ya que, si no, los resultados, buenos o malos, de los alumnos pueden ser la consecuencia de una práctica rutinaria, que no lleva a ninguna meta. Con esta práctica metodológica, el día a día del docente se convierte en una labor investigadora, con la que intenta buscar las causas por las que sus alumnos no consiguen los objetivos o, por el contrario, éstos sí alcanzan las metas previstas al inicio del proceso de enseñanza-aprendizaje. Los resultados obtenidos en la tarea de investigación en el aula pueden ayudar a otros compañeros a mejorar su práctica docente, así como beneficiar a los alumnos en su aprendizaje.

    Se trata de analizar la práctica docente en un contexto determinado; ver qué problemas surgen en el devenir de las clases, o cuáles son las necesidades de un determinado grupo de alumnos.

    El enfoque que se le da a esta investigación es inductivo, prevaleciendo la observación y la interpretación de los datos obtenidos de una manera descriptiva, siendo el resultado práctico y de mejora de la actuación en el aula. Investigación-Acción se relaciona con lo que se hace directamente en el aula cada día, incluso con la puesta en práctica de nuevos métodos o técnicas que pensamos pueden facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje, tal y como lo recoge el Departamento de Educación de New South Wales (2010: 3): The ‘what if’ is a mini research question. Asking around to see if anyone else has tried your ‘what if’ and what happened when they tried it is a mini search of previous research. Trying it out in your classroom, observing what happens, reflecting on the actions and planning to re-use the strategy complete the action research cycle.

    Adentrarse las aulas de la Educación Secundaria Obligatoria para llevar a cabo una investigación resulta una tarea ardua, pero al mismo tiempo enriquecedora para el profesor que la realiza, sobre todo si dicho estudio no se hace como observador, sino como parte integrante del mismo y actuando en el proceso de la enseñanza y aprendizaje de los alumnos.

    Esto es lo realizado en este estudio, en el que se analiza la práctica docente en tres grupos de la ESO implementando el trabajo por tareas

  • English

    From the 40s of last century, it has been developed a line of research in the field of Social Sciences called “Action Research”, being its leader Kurt Lewin (1890-1947). It was in the 50s when Stephen Corey approached this methodology to the educational field: “Action Research in education is research undertaken by practitioners in order that they may improve their practices” (Corey, 1954: 375). In this way, Action-Research becomes an incentive for the teacher who wants the best for his students and who sees the need for classroom analysis to implement a new methodology or simply to analyze what is not going well in his teaching practice and improve it.

    It is necessary for each teacher to inquire about these issues in their classroom, because, if not, the results, good or bad, of the students may be the consequence of a routine practice, which does not lead to any goal. With this methodological practice, the teacher’s dayto-day work becomes a research activity, with which he tries to find the causes why his students do not achieve the objectives or, on the contrary, they do reach the goals set at the beginning of the teaching-learning process. The results obtained in the task of research in the classroom can help other colleagues to improve their teaching practice, as well as to benefit the students in their learning.

    It is about analyzing the teaching practice in a specific context; looking at the problems that could arise in the development of the classes, or what are the needs of a certain group of students.

    The approach given to this research is inductive, prevailing the observation and interpretation of the data obtained in a descriptive manner, being the practical result and improvement of the performance in the classroom. Action-Research is related to what is done directly in the classroom every day, even with the implementation of new methods or techniques that we think can facilitate the teaching and learning process, as it is gathered by the New Education Department. South Wales (2010: 3):

    “The ‘what if’ is a mini research question. Asking around to see if anyone else has tried your ‘what if’ and what happened when they tried it is a mini search of previous research. Trying it out in your classroom, observing what happens, reflecting on the actions and planning to re-use the strategy complete the action research cycle”.

    Being into the classroom of Compulsory Secondary Education in order to carry out an investigation is hard work, but at the same time enriching for the teacher who performs it, especially if this study is not done as an observer, but as an integral part of it and acting in the process of teaching and learning of students.

    This is what has been done in this study, in which the teaching practice is analyzed in three groups of the ESO implementing task work.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus