La dinámica escolar ha dependido del sector económico garantizando que el conocimiento circule, en la escuela, de manera homogénea, al ocultar sistemáticamente, las epistemes afrocolombianas que el Movimiento Social Afro ha protegido. De hecho, los planes de desarrollo definen el horizonte institucional al que se ve sujeto toda la ciudadanía, poniendo en tensión a las comunidades, sin tener en cuenta su concepción de desarrollo. El presente artículo, producto de una investigación en curso, visibiliza que a partir de la expedición de la Ley Páez se consolidó el modelo económico generando transformaciones de las concepciones educativas y curriculares causando impedimento para garantizar el respeto a la integridad étnica, cultural, ambiental, territorial y política, de las comunidades afronortecaucanas.
The school dynamic has depended on the economic sector, guaranteeing that knowledge circulates, in the school, in a homogeneous way, by systematically hiding the Afro-Colombian epistemes that the Afro-Colombian Social Movement, has protected. In fact, development plans, defines the institutional horizon to which all citizens are subjected, putting the actors who participate in it in tension, without taking into account what the concept of development connotes for these communities. The purpose of this article, the product of an ongoing investigation, is to make visible that after the issuance of the Páez Law, within the framework of economic opening, the economic model was consolidated, generating transformations of educational and curricular conceptions, causing an impediment for guarantee respect for the ethnic, cultural, environmental, territorial and political integrity of the Afro-North caucana communities.
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