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Resumen de Chilean Students and Psychotherapists’ Beliefs And Prejudices Regarding Sexual and Gender Diversity

Alemka Tomicic, Claudio Martínez Guzmán, Angelo Brandelli

  • español

    Antecedentes: Aunque las personas LGBT+ muestran altas tasas de uso de servicios de salud mental, la atención parece no satisfacer sus necesidades. Esto se debería a la falta de conocimiento de los profesionales sobre los aspectos únicos del desarrollo de la vida y salud mental, y la presencia inadvertida de prejuicios y actitudes negativas. Objetivo: Establecer la relación entre creencias, nivel de experiencia y competencias para trabajar con personas LGBT con presencia de prejuicio en estudiantes de psicología y psicoterapeutas. Método: 50 estudiantes de pregrado y 380 psicólogos de Chile respondieron una encuesta en línea compuesta por escalas que evaluaban prejuicios, creencias sobre la homosexualidad, bisexualidad y transexualidad y desarrollo de competencias clínicas. Resultados: Los participantes tenían más creencias psicosociales sobre el origen de la homosexualidad y bisexualidad en comparación con la transexualidad. Se observaron correlaciones positivas bajas entre años de práctica clínica y creencias psicológicas, y correlaciones negativas bajas entre creencias biológicas y psicológicas y nivel de preparación clínica para trabajar con personas LGBT. Los niveles más altos de creencias sobre la homosexualidad, bisexualidad y transexualidad se asociaron con actitudes más prejuiciosas. Conclusiones: Se aporta evidencia a favor de la relación entre prejuicio y creencias en clínicos experimentados y en estudiantes de psicología. También a mayor nivel de competencias clínicas para trabajar con personas LGBT, menor presencia de prejuicios.

  • English

    Background: Although LGBT+ people show high rates of utilization of mental health services, psychotherapeutic care seems to fail to meet their specific needs. This is mainly due to professionals’ lack of knowledge about the unique aspects of life development and mental health processes of LGBT+ people, as well as the inadvertent presence of prejudice and negative attitudes in psychotherapists. Aim: This study sought to establish the relationship between beliefs, level of experience, and competencies for working with LGBT people with the presence of prejudice in psychology students and psychotherapist practitioners. Method: 50 undergraduate students and 380 professional psychologists from Chile answered an online survey that was composed of scales that sought to assess prejudices, beliefs about homosexuality, bisexuality, and transsexuality and the development of clinical competencies. Results: Participants held more psychosocial beliefs about the origin of homosexuality and bisexuality when compared with transsexuality. Low positive correlations were observed between years of clinical practice and psychological beliefs, and low negative correlations between biological and psychological beliefs and level of clinical preparedness for working with LGBT people. Higher levels of beliefs about homosexuality, bisexuality, and transsexuality were associated with more prejudiced attitudes. Conclusions: This research provided evidence in favor of the relationship between prejudice and beliefs in both experienced clinicians and psychology students. It also showed that the higher the level of clinical competencies for working with patients of sexual and gender diversity, the lower the presence of prejudice.


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