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Resumen de Estrategia de Control de Velocidad Indirecto para el Seguimiento del Punto Máximo de Potencia de un Sistema Eólico DFIG

Adrián Pozo, Edy Ayala, Silvio Simani, Eduardo Muñoz

  • español

    En el siguiente artículo, se propone una estrategia de control para el seguimiento del punto máximo de potencia (MPPT) de un sistema de energía eólica con generador de inducción doblemente alimentado DFIG. La estrategia propuesta está basada en un Control de Velocidad Indirecto (ISC) tomando como entrada variable la velocidad baja del eje. Esta implementación permite realizar un seguimiento del MPPT de modo que el Coeficiente de Potencia (Cp) del sistema se optimice. El controlador ha sido diseñado para permitir que la turbina eólica alcance este punto máximo a lo largo de la zona de operación de carga parcial. Para realizar los experimentos, se seleccionó un aerogenerador de 1,5 MW y el modelo se implementó en una simulación por medio de Matlab y la aplicación de Fatiga, Aerodinámica, Estructuras y Turbulencia (FAST) para el análisis y posterior validación de resultados. La curva de Cp ha sido comparada con un controlador PI mostrando una mejora importante en términos de estabilidad y potencia activa de salida. Estos resultados son posibles debido a que se ha seleccionado apropiadamente los valores de Tip Speed Ratio TSR y Cp máximo.

  • English

    In this In this article, a control strategy for Maximum Power Point Tracking (MPPT) of a wind turbine system based on a Doubly Fed Induction Generator (DFIG) is presented. The proposed strategy consists of the Indirect Speed Control (ISC) taking the Low Speed Shaft (LSS) as variable input. This implementation allows the MPPT to optimize the Power coefficient (Cp). The controller has been designed in order to allow the wind turbine to reach the MPPT along the partial load operation. For these experiments, a 1.5 MW wind turbine was modeled and simulated by using Matlab and Fatigue, Aerodynamic, Structure and Turbulence (FAST) software. In order to present the achieved results, a comparison between the ISC and a classical PI controller is made. The Cp curves as well as the output power display an important improvement in terms of stability. These results are possible because the appropriate values of optimal Tip Speed Ratio (TSR) and maximum Cp have been properly established.  article, a control strategy for Maximum Power Point Tracking (MPPT) of a wind turbine system based on a Doubly Fed Induction Generator (DFIG) is presented. The proposed strategy consists of the Indirect Speed Control (ISC) taking the Low Speed Shaft (LSS) as variable input. This implementation allows the MPPT to optimize the Power coefficient (Cp). The controller has been designed in order to allow the wind turbine to reach the MPPT along the partial load operation. For these experiments, a 1.5 MW wind turbine was modeled and simulated by using Matlab and Fatigue, Aerodynamic, Structure and Turbulence (FAST) software. In order to present the achieved results, a comparison between the ISC and a classical PI controller is made. The Cp curves as well as the output power display an important improvement in terms of stability. These results are possible because the appropriate values of optimal Tip Speed Ratio (TSR) and maximum Cp have been properly established. 


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