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Contesting Extractivism through Amazonian Indigenous Artivism: Decolonial reflections on possibilities for crafting a pluriverse from within

    1. [1] Södertörn University

      Södertörn University

      Suecia

  • Localización: Alternautas, ISSN-e 2057-4924, Vol. 10, Nº. Extra 1, 2023 (Ejemplar dedicado a: Special Issue “Critical perspectives on Development, State Formation and Extractivism in the Amazon”), págs. 155-190
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      ste artículo analiza el “artivismo” de los pueblos indígenas de la Amazonía, entendido como expresiones artísticas con una orientación activista. Se aborda el artivismo en el contexto del surgimiento del Arte Indígena Contemporáneo en Brasil y su importancia en la resistencia contra la opresión secular de los pueblos indígenas, ilustrada por el avance del extractivismo en la Amazonía. Nos centramos en las obras decuatro destacados artivistas indígenas: los compromisos críticos de Jaider Esbell con la historia del arte; el movimiento de reantropofagia de Denilson Baniwa; la crítica de Daiara Tukano al articidio; y la transformación de Emerson Pontes en Uýra, el árbol que camina. En conjunto, los mensajes integrados en las obras de arte analizadas desafían la narrativa dominante del desarrollo anclada en la preeminencia del dualismo ontológico humano-naturaleza, donde la naturaleza se reduce a un recurso económico, junto con una visión del desarrollo que posiciona las formas occidentales de conocer, ser y vivir a la vanguardia de un continuo civilizacional. Concluimos dilucidando el papel central del artivismo indígena en la decolonización y su potencial para fortalecer las voces y luchas de los pueblos indígenas, que incluyen el ejercicio de la autodeterminación, la resistencia al extractivismo y la creación de mundos más plurales y justos.

    • English

      This article provides an analysis of Amazonian Indigenous peoples’ “artivism” – understood as artistic expressions with activist orientation. It approaches artivism within the context of the emergence of Contemporary Indigenous Art in Brazil and its significance in the resistance against the centuries-long oppression of native peoples, illustrated by the advancement of extractivism in the Amazon. We focus on the artworks by four prominent Indigenous artivists: Jaider Esbell’s critical engagements with art history; Denilson Baniwa’s reanthropophagy movement; Daiara Tukano’s critique of articide; and Emerson Pontes’ transformation into Uýra, the Walking Tree. Altogether, the messages embedded in their artworks contest the dominant growth-oriented development narrative anchored on the pre-eminence of the human-nature ontological dualism, where Nature is reduced to economic resource, along with a view of development that positions western ways of knowing, being and living at the forefront of a civilizational continuum. We conclude by elucidating the central decolonizing role of Indigenous artivism and its potential to strengthen Indigenous’ voices and agendas which include exercising self-determination, resisting extractivism, and crafting more plural and just worlds.


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