La necesidad de impulsar la negociación previa como presupuesto y condición para el inicio del proceso civil se refleja en iniciativas legislativas recientes que buscan potenciar una cultura del acuerdo y lograr un servicio público de justicia sostenible.
Del propósito inicial de exigir la mediación mediante su imposición para determinadas materias se ha pasado a otro en el que se amplía el abanico de los medios adecuados de solución de controversias ( MASC ) y se restringen los supuestos excluidos del requisito de la negociación previa. El comentario pretende de forma sintética incidir en sus aspectos más significativos con fundamento en la experiencia –sin evitar la crítica-, las aportaciones doctrinales y su tramitación legislativa.
The need to promote preliminary negotiation as a prerequisite and condition for the initiation of civil proceedings is reflected in recent legislative initiatives aimed at fostering a culture of agreement and achieving a sustainable public service of justice. From the initial purpose of requiring mediation through imposition for certain matters, there has been a shift to an approach that broadens the range of alternative dispute resolutions (ADR) while restricting the cases exempt from the requirement of preliminary negotiation. This commentary aims to succinctly focus on its most significant aspects based on experience –without avoiding criticism – doctrinal contributions, and its legislative processalicante, which on the basis of the previous regulation, approved during the transposition period, had raised whether the rule adopted during that period, could put into serious risk the purpose provided by the community law.
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