Carlos Carbajal León, Nicole Oré Kovacs, Tomás Caycho Rodríguez, Daniel Edgardo Yupanqui Lorenzo, Ximena Llerena Espezúa, Alvaro Gabriel Becerra Meza, Julio Torales, Romy Díaz Fernandez
Introduction: Psychological research can be conducted by researchers and by undergraduate or postgraduate students. At the undergraduate level, psychological research is especially challenging because of the limited ability of students to develop coherent and logical research problems and methodological approaches. Objective: This study aimed to identify the main research trends in undergraduate psychological theses at Peruvian universities. Quantitative and qualitative research design trends were identified as specific objectives. Methods: A descriptive and retrospective systematic review of psychological research thesis of Peruvian undergraduate students was conducted, starting the data extraction process starting with RENATI database for an initial screening phase. The data analysis was conducted in two phases. Results: The data were organized according to the following categories: sex of the authors, universities (1–5) according to their ranking, year of publication of the thesis, number of authors, designs, type of methodology, and topic of publication. Descriptive statistics were calculated on the basis of these categories. In the next phase, lexicometric and statistical textual analyses were used to identify research trends. Discussion: The main results showed that different topics were predominantly framed within the clinical and health psychology line of research, mainly those related to coping styles, psychological stress, and well-being.
Introducción: la investigación psicológica puede ser realizada tanto por investigadores como por estudiantes de grado o postgrado. En el nivel de pregrado, la investigación psicológica es especialmente difícil debido a la limitada capacidad de los estudiantes para desarrollar problemas de investigación y enfoques metodológicos coherentes y lógicos. Objetivo: este estudio tuvo como objetivo identificar las principales tendencias de investigación en tesis psicológicas de pregrado en universidades peruanas. Como objetivos específicos se identificaron las tendencias de diseño de investigación cuantitativa y cualitativa. Métodos: se realizó una revisión sistemática descriptiva y retrospectiva de tesis de investigación psicológica de estudiantes peruanos de pregrado, iniciando el proceso de extracción de datos a partir de la base de datos RENATI para una primera fase de tamizaje. El análisis de los datos se realizó en dos fases. Resultados: los datos se organizaron de acuerdo a las siguientes categorías: sexo de los autores, universidades (1-5) según su ranking, año de publicación de la tesis, número de autores, diseños, tipo de metodología y tema de publicación. A partir de estas categorías se calcularon los estadísticos descriptivos. En la siguiente fase, se utilizaron análisis textuales lexicométricos y estadísticos para identificar las tendencias de la investigación. Discusión: los principales resultados mostraron que los diferentes temas se enmarcaron predominantemente en la línea de investigación de psicología clínica y de la salud, principalmente los relacionados con estilos de afrontamiento, estrés psicológico y bienestar.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados