Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de High school English teachers' perceptions of out-of-class teamwork

Jesús Villegas, Rosana Elizabeth Ruiz

  • español

    This paper presents a study that aimed to find out how teachers of English perceive teamwork outside the classroom in the context of upper secondary education in Mexico. The study focused on the way teachers are implementing or encouraging this collaborative work and the results that are being obtained with teamwork. The research design was structured within a mixed mode methodology. For the quantitative face, a Likert-type survey designed by Ruiz Esparza, Medrano, and Zepeda (2016) was implemented while the qualitative phase comprised two focus groups. The questions for these focus groups were designed according to the data obtained in the quantitative phase. Results evidence the need for teachers to have clear guidelines on follow up strategies after they assign collaborative tasks outside the classroom and on the need to train students for teamwork to be effective for learning. The relevance of this study lies in the fact that it provides insights into the teachers’ perceptions and implementation of teamwork outside the classroom as well as, the results that are being obtained by these teachers. The study hopes to serve as reference for other disciplines and further research on the topic of out-of-class teamwork at regional or national levels and to contribute information and data to international studies by providing a new context, that of Mexico and upper secondary education.

  • English

    Este trabajo presenta un estudio que se dirigió a conocer cómo perciben los profesores el trabajo en equipo fuera del aula en el contexto deeducación media superior. Se enfocó enla manera en que los profesores están implementandolo o fomentandoeste trabajo colaborativo y en los resultados que se están obteniendo con el trabajo en equipo.Este estudio se estructuró dentro de una metodología mixta. Para la fase cuantitativa, una encuesta tipo Likert diseñada por Ruiz Esparza, Medrano, y Zepeda (2016) se implementó mientras que la fase cualitativa comprendió de dos grupos focales. Las preguntas para estos grupos focales se diseñaron de acuerdo a los datos obtenidos en la etapa cuantitativa. Los resultados evidencian la necesidad para los profesores de tener guías claras en las estrategias a seguir después de asignar trabajos collaborativos fuera del salon de clase y en la necesidad de entrenar a los alumnos para que el trabajo en equipo sea efectivo para el aprendizaje. La relevancia de este estudio reside en que aporta conocimientos de la percepción del  trabajo en equipo fuera del aula como también, los resultados que son obtenidos por el docente. Los resultados del estudio esperan servir como referencia para realizar más investigaciones de este tema en niveles regionales o nacionales y aportar información y datos a estudios de corte internacional proporcionando un nuevo contexto, de Mexico y de educación media superior.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus