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Práctica y conservación de costumbres y tradiciones culturales en jóvenes del Cantón Chaguarpamba de Loja, Ecuador

    1. [1] Universidad Nacional de Loja

      Universidad Nacional de Loja

      Loja, Ecuador

  • Localización: Revista Caribeña de Ciencias Sociales (RCCS), ISSN-e 2254-7630, Nº. 5 (Mayo), 2019
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Los medios de comunicación ejercen un papel protagónico, frente a las manifestaciones culturales a través de la función de informar, educar, opinar y concienciar; por lo que su desempeño puede generar conocimiento y conciencia en la sociedad de una manera efectiva. Este estudio se sustenta en el análisis de las tradiciones y costumbres que practican los jóvenes del cantón Chaguarpamba de la Provincia de Loja, se caracteriza por su idiosincrasia cultural ligada a la praxis de la religión católica, investigación que busca determinar la identidad cultural que practica la juventud del Cantón. Este análisis conlleva a diseñar una estrategia comunicativa para lograr que sus jóvenes no pierdan sus hábitos culturales, heredadas de sus antepasados, con el fin de fin de evitar la aculturación o alienación de patrones culturales provenientes de otras realidades. Por la influencia que ejercen los mas media sobre la forma de actuar en las personas, siendo un poderoso instrumento de socialización, aculturación e influencia. La investigación se sustentó en una metodología de carácter descriptiva, explicativa y aplicada a jóvenes entre 14 a 18 años de nivel secundario.

    • English

      Everyone knows that in the media they play a leading role in the face of cultural manifestations in local, regional and global contexts, since they fulfill the noble function of informing, educating, giving opinions and raising awareness; so their performance and development in front of these issues can generate knowledge and awareness in society in a very effective way. The present study is based on the analysis of the traditions and customs practiced by the young people of the Chaguarpamba canton of the Province of Loja, whose locality is characterized by its cultural idiosyncrasy linked to the praxis of the Catholic religion, research that seeks to determine the cultural identity that practices the youth of Canton Chaguarpamba. Faced with this reality, this analysis leads us to the need to design a communicative strategy to ensure that the young people of Canton Chaguarpamba do not lose their culture, as is the frequent practice of their traditions and customs inherited from their ancestors, in order to end to avoid the acculturation or alienation of cultural patterns coming from other reality. The role and role played by the media in the need to create public awareness is transcendental, because of their influence on the way people act or think, being a powerful instrument of socialization, acculturation and influence. The research was based on a descriptive, explanatory and applied methodology, considering that the results were obtained through the collection of information, the object of the research focused on the study of young people aged between 14 and 18 years and with a level of secondary education, which totals 1442 according to the data from the last census (INEC 20109)


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