This article contributes to bibliometric studies of scholarly book publishing by showing the co-authorship networks in the case of a university press. It uses social network analysis attributes associated with integrity and centrality metrics to, on the one hand, characterize the interaction in the network as a whole, and on the other hand, to identify the authors who play an important role within it. For this purpose, a database with 989 authors was built, it structures a network of 9656 links between co-authors distributed in 188 books published between 2007 and 2021 by Editorial Universidad Icesi. The main results are of two types: methodological ones that seek to present this study as a replicable model to study the production of books by other publishers; and another to understand this case study.
Este artículo aporta al estudio bibliométrico de la producción académica de libros mostrando la configuración de redes de coautorías en el caso de una editorial universitaria. Recurre a atributos del análisis de redes sociales asociados a las métricas de integridad y centralidad para, por un lado, caracterizar el nivel de interacción de la red, y por el otro, identificar a los autores que juegan un rol importante al interior de ella. Para lograr esto, se construyó una base de datos con 989 autores distribuidos en 188 libros publicados entre 2007 y 2021 por la Editorial Universidad Icesi, y se estructuró una red de 9656 vínculos entre coautores. Susprincipales resultados son de dos tipos: metodológicos que buscan presentar este estudio como modelo replicable respecto a la producción de libros de otras editoriales; y otros para comprender este caso de estudio en particular.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados