Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La historia de Cuba: Una periodización histórica de su enseñanza

María Elena Díaz Ávila, Leticia María Turtos Díaz

  • español

    The paper analyzes the characteristics of the teaching-learning process of the History of Cuba from a historical perspective and aims to offer a periodization of the years after the triumph of the Cuban Revolution, based on the consulted bibliography that includes programs, books and scientific research related to the subject, as well as intends to socialize the trends of each of the periods established by their authors. It is interesting to highlight how, with the triumph of the Cuban Revolution, education in a general sense was evolving towards ways that would guarantee a better scientific conception of the world in schoolchildren of all education subsystems and, especially, how History teaching developed as a discipline of the curriculum, oriented towards the formation of ethical convictions in accordance with the principles of the nascent Revolution and the development of habits and skills that will ensure the formation of new generations. This materialcontributes to enrich the theoretical references of the teaching of this discipline and is useful for students and professors of the history career at Cuban universities.

  • español

    El trabajo analiza las características del proceso de enseñanza- aprendizaje de la Historia de Cubadesde una perspectiva histórica y tiene como propósitoofreceruna periodización de los años posteriores al triunfo de la Revolución cubana, a partir de la bibliografía consultada que incluye programas, libros e investigaciones científicas relacionadas con el tema, así como pretende socializar las tendencias decada uno de los períodos establecidos por sus autores.

    Interesa destacar cómo con el triunfo de la Revolución Cubana,la educación en sentido general fue evolucionando hacia formas que garantizaran una mejor concepción científica del mundo en los escolares de todos los subsistemas de educacióny, en especial,cómo se desarrolló la enseñanza de la Historia como disciplina del currículo, orientada hacia la formación de convicciones éticas acordes con los principios de la Revolución naciente y al desarrollo de hábitos y habilidades que aseguraran la formación de las nuevas generaciones.El presente material contribuye a enriquecer los referentes teóricos de la didáctica de esta disciplina y es de utilidad para estudiantes y profesores de la carrera de Historia en las Universidadescubanas.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus