Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Estrategia de posicionamiento en bases internacionales de las revistas de psicología editadas y coeditadas por el Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid

    1. [1] Universidad Internacional de Valencia

      Universidad Internacional de Valencia

      Valencia, España

    2. [2] Universitat de València

      Universitat de València

      Valencia, España

    3. [3] Universidad Santo Tomás

      Universidad Santo Tomás

      Santiago, Chile

  • Localización: Universitas psychologica, ISSN 1657-9267, Vol. 19, Nº. 1, 2020
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Positioning strategy in international databases of psychology journals edited and co-edited by the professional Association of Psychologists of Madrid
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La presencia de colegios profesionales, universidades y fundaciones como editoriales es una característica de las revistas iberoamericanas de psicología indexadas en el Journal Citation Reports (JCR). Este trabajo analiza, desde una perspectiva sociobibliométrica, la estrategia de posicionamiento seguida por el Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid (COP Madrid) en relación con las revistas de psicología que edita. Los resultados indican un aumento de las revistas coeditadas y editadas por el Colegio en los últimos años, siete en JCR y ocho en SCImago Journal Rank (SJR), y una mayor visibilidad al darse un aumento en el número de citas, de visitas y de descargas de los artículos publicados en ellas. Se puede concluir que la estrategia seguida por el COP de Madrid unificando las normas de edición de todas sus revistas, la profesionalización de la gestión editorial, la edición electrónica, de acceso abierto y la inclusión en bases de datos internacionales ha llevado a este a ser el principal grupo editorial de revistas de psicología en JCR y SJR en España e Iberoamérica, si bien se requiere una estrategia más amplia que contemple la igualdad de género en los equipos directivos.

    • English

      The Latin American journals of psychology indexed in the Journal of Citation Reports (JCR), are generally edited by professional associations of psychologists, universities and private foundations. This paper analyzes the positioning strategy adopted by the Professional Association of Psychologists of Madrid, regarding the psychological journals in the area in which they edit. The methodological approach taken to explore the topic uses socio-bibliometric techniques gathering numerical data, and then using that data to perform analyses for a well-informed description of what the topic might be. The results reveal that journals, whose editor or co-editor was Professional Association of Psychologists of Madrid, have increased their visibility in recent years, in both, the SCImago Journal Rank (SJR= 8 journals) and that of the Journal of Citation Reports (JCR= 7 journals) with a greater citation count for its articles, and a higher number of views and downloads for the papers published in its journals. The conclusion is, that the positioning strategy adopted by the Professional Association of Psychologists of Madrid was an effective one, involving the unification of certain rules relating to the edition of articles in their journals, the professionalization of editorial management, the electronic publishing with digital publication of journals and using the open access publishing model for scholarly communication that makes research information available to readers at no cost, as well as their integration in the list of international databases. Although a broader strategy concerning gender equality is recommended, the Spanish professional association of psychologists still stands today as the main editorial group of psychological journals indexed in JCR and SJR of Spain


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno