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The financial performance factors and technological resources in the strategic management of tourism companies

    1. [1] Instituto Tecnológico de Sonora

      Instituto Tecnológico de Sonora

      México

    2. [2] Universidad Autónoma de Baja California

      Universidad Autónoma de Baja California

      México

  • Localización: Journal of Technology Management & Innovation, ISSN-e 0718-2724, Vol. 18, Nº. 2, 2023, págs. 41-50
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El turismo está experimentando un crecimiento estancado; sin embargo, la disminución de los costos de transporte y el desarrollo tecnológico pueden hacerlo más dinámico e impactante a nivel mundial. El propósito del estudio fue evaluar dos destinos turísticos en México, uno en el noroeste y otro en el sur; y con ello, establecer la asociación entre los factores de desempeño financiero y los recursos tecnológicos en la gestión estratégica del sector turístico. En el método se utilizó estadística no paramétrica. Los resultados muestran que las empresas turísticas que presentaron un desempeño financiero sistemático y un uso eficiente de los recursos tecnológicos generaron mayores oportunidades de crecimiento y capacidad para enfrentar la competencia, en contraste con aquellas que no presentaron adecuadamente sus estados financieros,

    • English

      Tourism is experiencing static growth; however, the decrease in transportation costs and technological development can make it a more dynamic industry; therefore, the purpose of the study was to evaluate two tourist destinations in Mexico, one in the northwest (Guaymas, Sonora) and the other in the southeast of the country (Bahías de Huatulco, Oaxaca) in order to establish the correlation between financial performance factors and technology resources in tourism companies' strategic management. The research was exploratory based on the organizational theoretical perspective called TOE: Technology, Organization and Environment framework, non-parametric statistics were used, quantifying the intensity and direction of the interdependence between the variables. It can be concluded that the tourism companies that presented a systematic financial performance and an efficient use of technological resources, generated greater opportunities to grow in the market and the ability to face the competition by improving their strategic management, in contrast to those that do not adequately present their financial statements, as well as null or low use of Information Technologies due to lack of knowledge, which has prevented them from obtaining real value from the organization and a management focused on profitability and its permanence in the future.


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