Manuel Delgado, Kerly Leomar Toala Vera
This article focused on the practical application of graphic organizers in the teaching-learning process in the learning of atomic theories in the subject of Chemistry in the first year of the BGU baccalaureate in the Rocafuerte Educational Unit. The purpose of the study is that students. Through the various graphic organizers, one better understands inorganic chemistry, and, in turn, the planned guides that involve graphic organizers allow for improving the learning of atomic models. As an applied methodology, it has a design with a non-experimental approach, of a qualitative type, at a descriptive level. The population determined for this article is represented by 150 first-year high school students from the Rocafuerte Educational Unit plus 4 Chemistry teachers. Regarding expected results, students achieve better performance by applying these strategies to understanding atomic models. In conclusion, the frequent use of graphic organizers encourages students to significantly develop skills such as synthesis, comprehension, and analysis of ideas.
El uso de herramientas didácticas en la enseñanza en los cursos de bachillerato puede significar una decisión contundente para las mejoras en el aprendizaje efectivo de los estudiantes, así como su motivación para afrontar los retos académicos propios de esta fase escolar. En este trabajo se ha analizado el uso de organizadores gráficos para la enseñanza de las teorías atómicas en el estudio de la química inorgánica. Para ello se utilizó una muestra de 150 estudiantes, divididos en dos grupos de trabajo, con el fin de que uno sea el grupo de control y otro el grupo experimental. Los principales resultados muestran que el uso de organizadores gráficos facilita la comprensión del contenido estudiado y además fortalece el desarrollo de habilidades como la síntesis, organización de ideas, coherencia de trabajo y creatividad.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados