Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Feminist Discourse and American Identity in Modern Dance: Martha Graham and the Social Significance of the Female Dancing Body

Olga Celda Real

  • español

    Este artículo reflexiona acerca de los conceptos del discurso feminista y de la identidad americana en el contexto de la significación social del cuerpo danzante tal y como está representado en las coreografías de la bailarina americana Martha Graham. Aquí abordamos el impacto de las obras revolucionarias Heretic (1929) Lamentation (1930), Primitive Mysteries (1931), Frontier (1935), Letter to the World (1940) y Appalachian Spring (1944), explorando su significado social con referencia a la demarcación de la masculinidad y de la feminidad en la visión de danza de Graham. La iconografía visual, las partituras extraordinarias y la atmósfera sensorial creada por y para estas coreografías seminales son experiencias únicas de una danza artística específica que construye el discurso feminista. La contribución de Martha Graham a la formación de la danza moderna y sus característicos movimientos de ‘contract and release’ que forman la Graham Technique, en la que la energía se localiza en el centro del cuerpo, está saturada de emoción humana. El discurso feminista incorporado en estas coreografías habla del amor y de la muerte, de la opresión y de la libertad, de las limitaciones del género y de la lucha por identidad. Su contribución iluminadora a la danza contemporánea se basó en sus frases de movimiento corporal únicas y en su cuestionamiento sin concesiones de los cuerpos construidos socialmente. Martha Graham creó un nuevo vocabulario de movimiento que revolucionó la danza y se configuró debido al ‘cultural embodiment, cultural communication and the whole shift in the Western lifeworld at the beginning of the twentieth century’ .

    Palabras clave. Martha Graham, Graham Technique, danza moderna, significado social, discurso feminista, cuerpo femenino, grupos sociales, identidad americana, paisaje musical, cuerpo danzante femenino.

  • English

    This article reflects on the concepts of feminist discourse and American identity in the context of the social significance of the dancing body as portrayed in choreographies by the American dancer Martha Graham. Here, we approach the impact of the revolutionary works of Heretic (1929) Lamentation (1930), Primitive Mysteries (1931), Frontier (1935), Letter to the World (1940) and Appalachian Spring (1944), exploring the social significance attached to the demarcation of masculinity and femininity in Graham’s vision of dance. The visual iconography, extraordinary music scores and sensory atmosphere created for and by these seminal choreographies are unique experiences of a specific dance art that constructs feminist discourse. Martha Graham’s contribution to the shaping of modern dance and her signature of contract and release movements at the core of the Graham Technique, in which energy is at the centre of the body, is saturated with human emotion. The feminist discourse embedded in these choreographies speak of love and death, of oppression and freedom, of the limitations of genre and the struggle for identity. Her illuminating contribution to contemporary dance rested on her mesmeric movement sentences and her uncompromised questioning of socially constructed bodies. Martha Graham created a new movement vocabulary that revolutionized dance and was shaped by ‘cultural embodiment, cultural communication and the whole shift in the Western lifeworld at the beginning of the twentieth century.

    Keywords. Martha Graham, Graham Technique, modern dance, social significance, feminist discourse, female body, social groups, American identity, musical landscape, female dancing body.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus