Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Aproximación al aprendizaje artístico-visual y digital en la educación superior

Mariana Daniela González Zamar, Emilio Abad Segura

  • español

    Los avances tecnológicos han supuesto un desafío en los ecosistemas de aprendizaje universitarios en cuanto a la aplicación de tecnologías visuales que ofrezcan un marco didáctico e innovador al estudiante. El aprendizaje artístico-visual constituye una herramienta en el desarrollo de habilidades cognitivas y profesionales en el alumnado, que resulta ser un proceso complejo y multifacético que exige la actualización constante de sus actores. El objetivo del estudio es examinar la investigación global sobre el aprendizaje artístico-visual en la educación superior, desde 2000 a 2022. Se han aplicado técnicas estadísticas y matemáticas a 1,281 artículos, obteniendo resultados de la productividad científica de las revistas, autores, instituciones y países que contribuyen en el desarrollo de la investigación. Este estudio contribuye a la discusión académica, científica e institucional para mejorar la toma de decisiones con base en la información disponible.

  • English

    Technological advances have posed a challenge in university learning ecosystems in terms of the application of visual technologies that offer a didactic and innovative framework to the student. Artistic-visual learning is a tool in the development of cognitive and professional skills in students. It turns out to be a complex and multifaceted process that requires the constant updating of its actors. The objective of this study is to examine the global research on this subject from 2000 to 2022. For this purpose, a bibliometric analysis of 1281 articles has been applied, obtaining results of the scientific productivity of the journals, authors, institutions and countries that contribute to it. this investigation. The evidence shows a growing interest, especially in the last four years, for the study of artistic and visual learning in higher education. The main subject area is Social Science. The most productive journal is the International Journal of Art and Design Education. The authors with the most articles are Marner and Knochel. The most productive institution is the Australian one, Monash University. The United States is the country with the most publications and citations; while the United States and the United Kingdom are the countries with the most international collaborations in their work. The study has detected current and future lines of research. This study contributes to the academic, scientific and institutional discussion to improve decision-making based on the available information.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus