Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Social adjustment of online learners in a multicultural environment

Gulnar Khazhgaliyeva, Alena Gura, Olga Eremeeva, Ekaterina A. Belyaeva

  • English

    The paper determines the conditions of online learners’ social adjustment in a multicultural environment. The issue of finding an approach that would ensure adaptability and stability of personality in an entropic environment, as well as successful development and interaction in a multicultural space, gains newfound relevance. 177 students of the Yelabuga Institute of Kazan Federal University took part in the study. The developed course was delivered to the experimental group. The Student Adaptation to College Questionnaire was used to collect data. Improvements in the experimental group’s social adjustment indicators, derived in the course of statistical analysis of data, suggest the effectiveness of the methods used. Experimental validity of the effectiveness reveals the prospects for further research and implementation of the technology in the universities’ educational systems. The obtained data and coordination of conclusions with available research stipulate the need to study the issue of creation of unified competence and online training of instructors for a multicultural education system. The current article is quite relevant for further research on students’ adaptation in a multicultural environment, which is appropriate in a rapidly globalizing world, where everyone today needs a sufficient level of intercultural competence.

  • English

    Este artículo establece las condiciones del ajuste social de los estudiantes de un programa en línea en un entorno multicultural. Por tanto, identificar un enfoque que garantice la adaptabilidad y estabilidad de la personalidad en un entorno entrópico, además de la interacción y el desarrollo adecuados en un espacio multicultural, adquiere especial relevancia. En el estudio participaron 177 estudiantes del Instituto Yelabuga de la Universidad Federal de Kazán (República de Tartaristán). El curso desarrollado se impartió a un grupo experimental. Se utilizó el cuestionario Student Adaptation to College para recabar los datos del estudio. Las mejora de los indicadores del ajuste social del grupo experimental, derivada del análisis estadístico de los datos, sugiere la eficacia de los métodos utilizados. La validez experimental de esta eficacia revela las posibilidades abiertas a futuras investigaciones y al uso de la tecnología en los sistemas educativos universitarios. Los datos obtenidos y la coincidencia de nuestras conclusiones con la investigación disponible estipulan la necesidad de estudiar la creación de competencias unificadas y de la formación en línea de docentes para un sistema educativo multicultural. Este artículo es especialmente relevante para la investigación futura de la adaptación de los estudiantes en un entorno multicultural, en un mundo rápidamente globalizado, en el que, en la actualidad, todo el mundo necesita un nivel suficiente de competencia intercultural.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus