Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Neglecting gifted students: its impact on scholastic failure:: perception from the families

Evaristo Barrera Algarín, José Luis Sarasola Sánchez-Serrano, Abraham García González, María Ruiz Herrera

  • English

    Aim: to determine whether there is a relationship between attention to the special educational needs of gifted children in public, private and charter schools (concertados) in Andalusia and scholastic failure, as perceived by families. The GITTECALTASCAPACIDADESCAPACIDADESPA questionnaire (α = .901), with 71 variables, was used in a sample of N = 454 families in the Autonomous Community of Andalusia with gifted children attending primary schools. Frequency and correlation analysis (Pearson type) were applied, obtaining p values < .001, along with crosses of variables through contingency tables and a regression analysis with the main hypothesis, together with ANOVA tests. The data obtained from the families indicate that inadequate attention to the special educational needs of gifted children is closely related to academic failure and disappointing experiences at school suffered by gifted children generate in them negative associations with academics.

  • English

    Objetivo: conocer si existe una relación entre la no atención de las necesidades educativas especiales de menores con Altas Capacidades en las escuelas públicas, privadas y concertadas de Andalucía, y el fracaso escolar, desde la perspectiva de las familias. Se utiliza el cuestionario, ‘GITTECALTASCAPACIDADESPA’ (α = .901), con 71 variables, a una muestra de N = 454 familias de la Comunidad Autónoma Andaluza con menores de Altas capacidades en colegios de educación primaria. Se aplicó análisis de frecuencias, análisis de correlaciones (tipo Pearson) obteniendo valores de p < .001, cruces de variables a través de tablas de contingencia, y se aplicó un análisis de regresión con hipótesis principal, conjuntamente con pruebas ANOVA. Resultados: Los datos obtenidos desde las familias indican que la no correcta atención de las necesidades educativas especiales de menores con Altas Capacidades guarda una estrecha relación con el fracaso escolar; y, una experiencia negativa de un menor con altas capacidades en su escuela, hace que asocie los estudios con algo negativo.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus