Nuria Sempere, Mercè Gisbert Cervera
La ubicación de los centros de enseñanzas artísticas superiores (EAS) en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) está todavía por completar más de diez años después de su implantación. La literatura académica y las personas responsables de la gestión coinciden en que la legislación española vigente impide desarrollar tres aspectos esenciales: la autonomía institucional, el desarrollo de la investigación y la equiparación de los derechos del alumnado y el profesorado a los del resto de la comunidad universitaria. Este artículo presenta una reflexión documentada sobre la situación actual de los centros EAS de música, aporta nuevos datos que permitirán desarrollar políticas coherentes en función de las necesidades del sistema formativo y concluye que los centros de EAS, en general, están preparados para abordar estos retos. Para realizar la propuesta hemos tenido como referencia a distintos centros europeos que presentan modelos de éxito de EAS.
The location of Higher Artistic Education institutions in the European Higher Education Area (EHEA) is still to be completed after ten years of implementation. The academic literature and those responsible for management agree on the hypothesis that current Spanish legislation prevents the development of three essential aspects: institutional autonomy, the development of research and the equalisation of the rights of students and teaching staff with those of the rest of the university community. This article presents the results of the analysis of the content of the legislation, of the policies developed by the State Government and by the autonomous governments of three territories (Galicia, Andalusia and Catalonia), of which 3 centres are studied, with the aim of comparing the effects of the policies on the rights of students, teaching staff and the centres themselves. The resulting data will allow the development of new policies to serve the needs of the education system. The work suggests that schools in the EHEA, in general, are prepared to deal with the issues of student rights. The work suggests that the EE.AA.SS. schools, in general, are ready to face the challenge. In order to make the proposal, we have taken as a reference different European institutions that present successful models of higher education institutions.
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