La introducción de un sistema educativo basado en competencias en una serie de paisas del mundo aceleró la pérdida de la disciplinariedad de varias asignaturas escolares. En la didáctica de la geografía, perspectivas provenientes de la sociología de la educación han contribuido a una nueva discusión acerca del conocimiento geográfico y su enseñanza. El presente artículo se analizan los currículos de geografía de seis países europeos ante dos perspectivas teóricas provenientes desde la sociología de la educación y de la didáctica de la geografía. Los resultados basados en el análisis de contenido demuestran la necesidad de ampliar la perspectiva anglosajona tanto en términos de la tipología curricular como en la arquitectura curricular en la geografía escolar
The transition of educational systems around the world towards skill-based and output-oriented formats contributed to a progressive loss of disciplinarity in various school subjects. Geography educators responded to this challenge by importing theoretical perspectives from the Sociology of Education, igniting a debate on the role and formats of knowledge in contemporary Geography curricula. This paper analyzes Geography curricula for the lower secondary education of six countries against the background of the original heuristics of the three futures as well as the model of curricular architecture in Geography. Content analysis showed the necessity to expanded the parochial Anglo-Saxon perspectives on both curricular typology and structure to formats that are sensitive to educational aims and historical development in particular national and regional settings
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