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Resumen de Impairment, disability, and handicap associated with hearing problems and voice disorders among Colombian teachers

Lady Catherine Cantor Cutiva, Diana Elizabeth Cuervo Diaz, Eric J. Hunter, Marisol Moreno Angarita

  • español

    Objetivos: 1. definir la ocurrencia de problemas de audición y de voz relacionados con el trabajo de docentes que contactaron la Junta Nacional de Evaluación de la Discapacidad de Colombia (NBDA) para su seguimiento; 2. identificar los factores individuales asociados a los problemas de audición y voz entre los profesores; 3. evaluar las limitaciones y restricciones debidas a problemas de audición y voz asociados al trabajo entre los participantes.

    Métodos: estudio retrospectivo. Se revisó la Base de Datos Nacional de la NBDA colombiana. Se analizó información sobre distribuciones de ocupación, características individuales y código de diagnóstico (CIE-10).

    Resultados: Los trastornos de comunicación entre los docentes que han contactado a la NBDA colombiana para seguimiento incluyeron problemas de la voz, con una prevalencia del 51%, y problemas de audición, con una prevalencia del 7%. Las profesoras que se han puesto en contacto con la NBDA colombiana para el seguimiento tenían 4 veces más probabilidades de ser identificadas con trastornos de la voz en comparación con sus colegas masculinos.

    Conclusiones: Si bien los maestros que contactaron a la NBDA colombiana para el seguimiento tienen una alta incidencia de trastornos de la voz, es más probable que los problemas de audición se consideren una condición debilitante. Una posible explicación es que los maestros que se comunicaron con la NBDA colombiana para el seguimiento continuaron trabajando incluso cuando muchos síntomas vocales eran evidentes, mientras que los problemas de audición evitarían que un maestro interactuara con los estudiantes, afectando así el proceso de enseñanza-aprendizaje. Sin embargo, tanto los problemas de voz como de audición, el desempeño laboral y la interacción social se ven afectados y, por lo tanto, la calidad de vida se reduce.

  • English

    Objectives: 1. define the occurrence of work-related hearing problems and voice disorders among teachers that have contacted the Colombian National Board of Disability Assessment (NBDA) for follow-up; 2. identify individual associated factors of hearing problems and voice disorders among teachers; 3. assess the limitations and restrictions due to hearing problems and voice disorders among these participants.

    Methods: Retrospective study. The National Database of the Colombian NBDA was reviewed. Information on distributions of occupation, individual characteristics, and diagnosis code (ICD-10) was analyzed.

    Results: Communication disorders among teachers that have contacted the Colombian NBDA for follow-up included voice disorders, with a prevalence of 51%, and hearing problems, with a prevalence of 7%. Female teachers who have contacted the Colombian NBDA for follow-up were 4 times more likely to be identified as having voice disorders compared with their male colleagues.

    Conclusions: While teachers that have contacted the Colombian NBDA for follow-up have a high occurrence of voice disorders, hearing problems are more likely to be stated as a debilitating condition. One possible explanation is that teachers who contacted the Colombian NBDA for follow-up continued working even when many voice symptoms were evident, while hearing problems would prevent a teacher from interacting with students, thereby affecting the teaching-learning process sooner. Nevertheless, with both voice and hearing problems, work performance and social interaction is affected, and, therefore, quality of life is reduced.


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