Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de A Proposal to Improve the Delivery Process at the Last Mile. Case. Drugs Under Cold Chains: Open Access

Jean Ureche Estrada, Ángel Pérez Sánchez, Keidy Berben Sonett, Alexander Troncoso Palacio

  • español

    Last-mile merchandise deliveries often experience delays, that can damage products. For this reason, this research proceeded to analyze the routes of drugs delivery, which must remain in a cold chain, in a courier company. It was analyzed the delivery process, using a discrete event simulation model in Arena software. This study aims to propose improvements in the delivery process in the last mile. It begins with the search for relevant information in the internet databases, in which the improvement of deliveries in the logistics distribution process was considered. It executes with a quantitative methodological approach, which is structured in four stages: 1. Observation. 2. Collection of information. 3. Analysis and construction of the simulated model. 4. Proposal for improvement. When developing the model, a delay in delivery could be identified, as all couriers follow a single route. Therefore, it was proposed to leave a courier at each of the delivery locations. To comply with several deliveries and reduce waiting times between them, which will generate efficiencies throughout the distribution of the logistics route, to avoid non-compliance with logistics partners and not generate complaints, as well as avoid the dissatisfaction of the customer with the services offered.

     

  • English

    Las entregas de mercancías de última milla en muchas ocasiones experimentan retrasos que pueden dañar los productos. Por tal motivo, esta investigación procedió a analizar las rutas de entrega de medicamentos, que deben permanecer en cadena de frío, en una empresa de mensajería. Se analizó el proceso de entrega, utilizando la simulación mediante el software Arena. En este estudio se propone mejorar la entrega de mercancías en la última milla. Se inicia con una búsqueda en internet sobre mejora en las entregas en el proceso de distribución logístico. Elaborado con un enfoque metodológico cuantitativo, que se estructura en cuatro etapas: 1. Observación. 2. Recopilación de información. 3. Análisis y construcción del modelo simulado. 4. Propuesta de mejora. Al desarrollar el modelo, se pudo identificar un retraso en la entrega, ya que todos los mensajeros siguen una sola ruta. Por lo tanto, se propuso dejar un mensajero en cada entrega, para cumplir con varias entregas y reducir los tiempos de espera entre ellas, lo que generará eficiencias en toda la distribución de la ruta logística, con el fin de evitar incumplimientos con los socios logísticos y no generar reclamos, así como evitar la insatisfacción de los clientes con los servicios ofrecidos  


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus