Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La creu com a símbol cristià. Una placa central de creu del taller de Llemotges

Lourdes de Sanjosé Llongueras

  • català

    L'article consta de dos apartats, en el primer dels quals se situa la creu en el seu context historicolitúrgic i es fa ressò de la seva importància en l'art cristià, antic i medieval. Se cita un passatge del Deuteronomi en el qual es planteja la mort dels condemnats a la creu, una mort que fou considerada indigna pels jueus, que per aquesta raó no acceptaren ni han acceptat el valor simbòlic de la creu. Com a resposta, sant Pau aixecà la veu per justificar la mort de Crist. A més, es tenen en compte altres textos d'escriptors cristians que defensen aquest posicionament. Així mateix, es valora la creu per redimir els homes segons els quatre evangelistes. En el segon apartat s'analitza una placa central de creu del taller de Llemotges de finals del segle XII. Es descriu la creu i es fa esment de la primera publicació en forma de dibuix l'any 1858, així com de la seva cronologia, la pertinença al taller de Llemotges i la seva gran qualitatartística. Finalment, es compara amb altres plaques de creu per tal de situar-la en el seu context.

  • English

    This paper consists of two sections. The first describes the historicalliturgical context of the cross and highlights its importance in ancient and medieval Christian art. A passage from Deuteronomy dealing with death by crucifixion is cited. It was a death considered disgraceful by the Jews, who therefore did not accept and have never accepted the symbolic value of the cross. In response to this, Saint Paul raised his voice to justify Christ's death. Likewise, other texts by Christian writers who defend this position are mentioned, and the value of the cross as a means of redeeming humankind according to the four Evangelists is considered.

    The second section analyses a central plaque of a cross from the Limoges workshop dating from the late 12th century. The cross is described and information is provided on its first publication in the form of a drawing in 1858, its chronology, its provenance from the Limoges workshop, and its high artistic quality. Lastly, it is compared with other cross plaques in order to place it in context.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus