I have been working in the field o orality in recent years, focusing on the versification project, where there are student interventions that work the daily routines and didactic sequences of stories in manyschools. The conclusions have been incredible, as we all recognize in singing activities that fight against monotony, in the second cycle of lnfant Education and the first cycle of Primary Education, and improve the functions of everyday activities in school programming. In fact, precisely any teacher could do this work (without being Bertsolari); On the other hand, the only requirement is to be fond of verses, and on the other hand, strictly respect the technical aspects of traditional versification, namely: melody, rhyme and measure.
Ahozkotasunaren barruan, azken urteotan ibilia naiz bertsogintzaren gaiari buruzko proiektua aurrera eramaten: ikasle batzuek beren herrietako ikastolan edo eskoletan gai hau aukeratu zuten eta ikasle horien esku-hartzeak zuzentzen aritu naiz eguneroko errutinak zein ipuinen sekuentzializazio didaktikoa lantzean. Ondorioak izugarri onak izan dira, denok aitortu dutelako kantu bidezko ekintzetan Haur Hezkuntzako 2. zikloan eta Lehen Hezkuntzako 1.. zikloan monotoniari aurre egiten zaiola eta eguneroko programazioen zereginak hobeto betetzen direla kantuz. Izan ere, edozein irakaslek bete lezake lana (bertsolaria izan gabe); batetik, eskakizun bakarra bertsozale izatea eta bestetik, bertsogintzaren alderdi teknikoari eustea, alegia: doinua, errima eta neurria zaintzea, hain zuzen ere.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados