Viktor Solovei, Yurii Horban, Olena Samborska, Inna Yarova, Iryna Melnychenko
Scientific exploration aims to identify the level of synergy in the educational environment between society and the digital world. The task is to determine the balance between traditional social principles and innovative information and digital technologies. The methodology of scientific research is provided by a general scientific and philosophical-scientific arsenal, focused on social-humanitarian and information-technological dimensions. The level of influence of the information and digital cluster on the public understanding of education remains a debatable issue. There are increasing reservations about the failure of society to respond appropriately to the risks associated with the digitalization of education. The findings of this research point to two dichotomously oriented formats of manifestation of the digitalization of education in the socio-cultural space: internal-external and horizontal-vertical. A promising direction of the study of digital transformations in the context of the information society is to develop balances through which digitalization will introduce an innovative model in the educational system without violating the traditional educational paradigms, concerning primarily the multinomial aspect in education. The results of the study highlight the controlling and regulating function of the information dimension as a prerequisite for the effectiveness of innovation processes in education
La exploración científica pretende determinar el nivel de sinergia en el entorno educativo entre la sociedad y el mundo digital. Se trata de determinar el equilibrio entre los principios sociales tradicionales y las tecnologías digitales y de la información innovadoras. La metodología de la investigación científica viene dada por un arsenal científico y filosófico-científico general, centrado en las dimensiones social-humanitaria e informacional-tecnológica. El nivel de influencia de la agrupación de la información y lo digital en la comprensión pública de la educación sigue siendo una cuestión discutible. Cada vez hay más reservas sobre la incapacidad de la sociedad para responder adecuadamente a los riesgos asociados a la digitalización de la educación. Las conclusiones de esta investigación apuntan a dos formatos dicotómicamente orientados de manifestación de la digitalización de la educación en el espacio sociocultural: interno-externo y horizontal-vertical. Una dirección prometedora del estudio de las transformaciones digitales en el contexto de la sociedad de la información es desarrollar equilibrios a través de los cuales la digitalización introduzca un modelo innovador en el sistema educativo sin violar los paradigmas educativos tradicionales, concernientes principalmente al aspecto multinomial en la educación
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados