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Resumen de L’acció comunitària com a estratègia de millora educativa i construcció de ciutadania en època de pandèmia

Antonio Alcántara, Conxita Roca, Alicia Cuello

  • español

    Este artículo expone diferentes rasgos conceptuales y metodológicos de la acción comunitaria, como estrategia para la mejora educativa y la construcción de ciudadanía a partir de dos proyectos implementados en la localidad de Montcada i Reixac: «El Rec es mou» y «Cultura i Barri». En este sentido, se describe y se explica su implementación y funcionamiento identificando retos, acciones y resultados que se han alcanzado durante la pandemia del Covid-19. Ambos proyectos confluyen en el marco de la Mesa Comunitaria de barrio, espacio que aglutina entidades, servicios y equipamientos que trabajan para la inclusión, la cohesión social y el empoderamiento de la ciudadanía. Así, la inclusión se fomenta a través de dar voz a colectivos que normalmente no la tienen como el pueblo amazigh o gitano, la cohesión social a través del lema «un barrio hecho por todas» dando cabida a todo el mundo por ser, independientemente de su realidad socioeconómica; y el empoderamiento personal, grupal y comunitario a partir de las construcciones de relaciones vecinales para dar respuesta a situaciones complejas como, por ejemplo, un espacio educativo y de socialización durante el desconfinamiento.

  • català

    Aquest article exposa diferents trets conceptuals i metodològics de l’acció comunitària, com a estratègia per a la millora educativa i la construcció de ciutadania a partir de dos projectes implementats a la localitat de Montcada i Reixac: «El Rec es mou» i «Cultura i Barri». En aquest sentit, es descriu i s’explica la seva implementació i funcionament i s’identifiquen reptes, accions i resultats que s’han assolit durant la pandèmia de la COVID-19. Ambdós projectes conflu-eixen en el marc de la Taula Comunitària del Barri, un espai que aglutina entitats, serveis i equipaments que treballen per a la inclusió, la cohesió social i l’empoderament de la ciutada-nia. Així, la inclusió es fomenta donant veu a col·lectius que normalment no la tenen, com el poble amazic o gitano; la cohesió social a través del lema «Un barri fet per totes», en què es dona cabuda a tothom pel fet de ser-hi, independentment de la seva realitat socioeconòmica; i l’empoderament personal, grupal i comunitari a partir de les construccions de relacions veï-nals, per donar resposta a situacions complexes com, per exemple, un espai educatiu i de socialització durant el desconfinament.

  • English

    This article presents conceptual and methodological features of community action, as a strategy for educational improvement and the construction of citizenship from two projects implemented in the town of Montcada i Reixac: “Rec es mou” and “Cultura i Barri”. Their implementation and operation are described and explained, identifying challenges, actions and results that have been achieved during the Covid-19 pandemic. Both projects are carried out within the framework of the Neighbourhood Community Table, a space that brings together entities, services and facilities that work for inclusion, social cohesion and the empowerment of citizens. Inclusion is promoted through giving a voice to groups that normally do not have one, such as the Amazigh or Gypsy people; social cohesion according to the sentence “a neighbourhood made by all”, allowing everyone to be, regardless of their socioeconomic reality; and personal, group and community empowerment based on the construction of neighbourhood relation-ships to respond to complex situations, such as a space for education and socialisation during deconfinement.

  • français

    Cet article expose différentes caractéristiques conceptuelles et méthodologiques de l'action communautaire, en tant que stratégie d'amélioration de l'éducation et de construction de la citoyenneté à partir de deux projets mis en œuvre dans la ville de Montcada i Reixac : « Rec es mou » et « Cultura i Barri ». En ce sens, sa mise en œuvre et son fonctionnement sont décrits et expliqués, en identifiant les défis, les actions et les résultats qui ont été atteints pendant la pandémie de Covid-19. Les deux projets se rejoignent dans le cadre de la Table communau-taire de quartier, un espace qui rassemble des entités, des services et des équipements œu-vrant pour l'inclusion, la cohésion sociale et l'autonomisation des citoyens. L’accent est donc mis sur l'inclusion, en donnant la parole à des groupes qui normalement ne l’ont pas – comme les Amazighs ou les Tziganes ; sur la cohésion sociale à travers la devise « Un quartier fait par tous » qui permet à chacun d'être, quelle que soit sa réalité socio-économique ; et enfin sur une responsabilisation personnelle, collective et communautaire fondée sur la construction de relations de quartier pour répondre à des situations complexes, comme par exemple un espace d'éducation et de socialisation lors du déconfinement.


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