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Resumen de Explaining listening comprehension among L2 learners of English: The contribution of vocabulary and grammar knowledge

Yun Wang

  • español

    El objetivo de este estudio consiste en explorar la importancia relativa de los conocimientos léxicos y gramaticales en explicación de la actuación de la comprensión auditiva de los estudiantes de segunda lengua, en el cual participaron cuarenta estudiantes chinos que estaban aprendiendo inglés en una universidad Británica. El saber léxico de los de segundo idioma se midió mediante una prueba auditiva de vocabulario receptivo; el gramatical, por la de gramática; y el nivel de comprensión auditiva, por medio de la sección de audición de la Prueba Preliminar de Inglés de Cambridge. Los resultados de los análisis pertinentes mostraron que las medidas léxicas y gramaticales estaban relacionadas con la audición de segunda lengua (r = .69 y r = .75, respectivamente). El análisis de regresión estratificada indicó que las dos medidas explicaban conjuntamente la varianza de la puntuación auditiva del 72,2% y que cada una tenía su contribución única a la audición de segundo idioma. Además, también se descubrió que las de gramática podían explicar mejor las diferencias en su audición que las léxicas. Estos frutos demostraron la importancia de dominar el vocabulario y la gramática de segunda lengua para mejorar la comprensión auditiva de los estudiantes.

  • English

    This study aims to explore the relative importance of vocabulary and grammar knowledge in explaining success of L2 learners’ listening comprehension. 40 Chinese learners of English who were studying in a UK university participated in the study. L2 learners’ vocabulary knowledge was measured through a receptive aural vocabulary test and their grammar knowledge was measured through an aural grammar test. The Cambridge Preliminary English Test (PET) listening section was adopted to measure L2 learners’ listening comprehension proficiency. Results from correlation analysis showed that both vocabulary and grammar measures correlated with L2 listening (r = .69 and r = .75 respectively). Hierarchical regression analyses showed that both measured jointly explained 72.2% of the variance in the listening score and that each measure had its unique contributions to L2 listening. It was also found that the grammar measure explained more of the variance in L2 listening than the vocabulary measure. These results demonstrated the importance of possessing L2 vocabulary and grammar knowledge in benefiting learners’ listening comprehension.


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