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Resumen de Monastic landscapes: a new approach to Columbanian Monasticism

Albrecht Diem

  • español

    Esta contribución propone diferentes nociones de “paisajes monásticos” (geográficas, políticas, textuales, económicas, espirituales) y discute si el hecho de aplicarlas al movimiento monástico supuestamente iniciado por Columbanus puede ayudarnos a redefinir o deconstruir el concepto de “monacato columbano”. La comparación de las evidencias sobre la vida monástica en las obras hagiográficas e historiográficas de Gregorio de Tours con la descripción de la vida monástica en la Vita Columbani de Jonás de Bobbio muestra que podemos identificar un cambio de un “paisaje monástico” en la Francia merovingia del siglo VI a un “paisaje monástico” políticamente integrado en el siglo VII. Sin embargo, esto no significa que el cambio fundamental fuera necesariamente el resultado de las actividades del monje irlandés Columbanus. Una lectura atenta de la descripción de Jonás del paisaje espiritual y físico entorno a Luxeuil, la principal fundación de Columbanus, muestra el grado de continuidad entre las fundaciones monásticas en la Galia antes de Columbanus y el supuesto centro de un nuevo movimiento monástico “columbano”.

  • English

    This contribution proposes different notions of “monastic landscapes” (geographic, political, textual, economic, spiritual) and discusses whether applying them to the monastic movement allegedly initiated by Columbanus may help us to refine or deconstruct the concept of “Columbanian monasticism.” Comparing evidence on monastic life in Gregory of Tours’ hagiographic and historiographic works with the depiction of monastic life in Jonas of Bobbio’s Vita Columbani shows that we can indeed identify a shift from a “landscape with monasteries” in sixth-century Merovingian Francia to a politically integrated “monastic landscape” in the seventh century. However, this does not mean that the fundamental shift was necessarily the result of the activities of the Irish monk Columbanus. An investigation of Jonas’ depiction of the spiritual and physical landscape around Columbanus’ main foundation Luxeuil shows the grade of continuity between monastic foundations in Gaul before Columbanus and the alleged center of a new “Columbanian” monastic movement.


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