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La llegada de la radiofonía a Canarias (1924-1936)

    1. [1] Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

      Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

      Gran Canaria, España

  • Localización: Anuario de Estudios Atlánticos, ISSN 0570-4065, Nº. 69, 2023
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The arrival of radio broadcasting to Canary Islands (1924-1936)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este trabajo se hace una revisión de la evolución histórica del periodo inicial de la radiodifusión en Canarias, en concreto desde las primeras emisiones hasta el comienzo de la Guerra Civil. Se estudian también los principales hitos normativos, así como las circunstancias sociales y económicas que acompañaron a la creación de este nuevo medio, para lo que es necesario situar su desarrollo en el archipiélago dentro de su contexto nacional e internacional. Finalmente, se hace una aproximación a la implantación social de este medio en las islas, atendiendo no solo al número de oyentes, sino también a las empresas comercializadoras presentes en las islas y a su impacto en la prensa canaria./In this work we revise the evolution of the first period of radio broadcasting in the Canary Islands, from the first emitting stations to the beginning of the Civil War. It also comprises the analysis of the main regulatory milestones, as well as the social and economic circumstances that accompanied the implantation of this new mass-media in the archipelago. To accomplish this study, it is also necessary to explore both national and international context and technical limitations. Finally, we study the social implantation of this medium in the islands, taking into account not only the number of listeners, but also the commercializing companies with presence on the islands and their impact on the canary newspapers.

    • English

      In this work we revise the evolution of the first period of radio broadcasting in the Canary Islands, from the first emitting stations to the beginning of the Civil War. It also comprises the analysis of the main regulatory milestones, as well as the social and economic circumstances that accompanied the implantation of this new mass-media in the archipelago. To accomplish this study, it is also necessary to explore both national and international context and technical limitations. Finally, we study the social implantation of this medium in the islands, taking into account not only the number of listeners, but also the commercializing companies with presence on the islands and their impact on the canary newspapers.


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