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L’educació com a mecanisme de contenció i prevenció de la delinqüència juvenil

    1. [1] Universidad Pontificia Comillas

      Universidad Pontificia Comillas

      Madrid, España

  • Localización: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa, ISSN-e 2339-6954, ISSN 1135-085X, Nº. 81, 2022 (Ejemplar dedicado a: Acolliment, prevenció i desenvolupament socioemocional en la construcció del vincle social; 1--2), págs. 41-57
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Education as a mechanism for containing and preventing juvenile delinquency
    • La educación como mecanismo de contención y prevención de la delincuencia juvenil
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente artículo presenta una aproximación teórica de la importancia de que la intervención sobre menores que han cometido una conducta tipificada como delito tenga corte educativo y no solo sancionador. Se revisan, para ilustrarlo, diversas teorías y fenómenos característicos del ámbito escolar durante la etapa de la adolescencia, demostrando la complejidad del momento vital por el que pasan esos menores y la relevancia que tiene la educación para lograr su correcta socialización. De cara a articular la viabilidad práctica de una intervención educativa como respuesta a la comisión de un delito por parte de un menor de edad, se analiza un mecanismo previsto por la Ley Orgánica 5/2000, de 12 de enero, reguladora de la responsabilidad penal de los menores, que establece la posibilidad de evitar perseguir por medio de un proceso judicial a todos aquellos menores de edad cuya respuesta pueda serles ofrecida por medio del ámbito educativo.

       

    • català

      Aquest article presenta una aproximació teòrica de la importància que la intervenció sobre menors que han comès una conducta tipificada com a delicte tingui un caràcter educatiu i no només sancionador. Es revisen, per il·lustrar-ho, diverses teories i fenòmens característics de l’àmbit escolar durant l’etapa de l’adolescència, demostrant la complexitat del moment vital pel qual passen aquests menors i la rellevància que té l’educació per aconseguir la socialització correcta. Per tal d’articular la viabilitat pràctica d’una intervenció educativa com a resposta a la comissió d’un delicte per part d’un menor d’edat, s’analitza un mecanisme previst per la Llei Orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors, que estableix la possibilitat d’evitar perseguir per mitjà d’un procés judicial tots aquells menors d’edat als quals se’ls pugui donar resposta mitjançant l’àmbit educatiu.

       

    • English

      This article presents a theoretical approach to the importance of intervention with minors who have committed conduct classified as an offence through educational and not only punitive measures. To illustrate this, various theories and phenomena characteristic of the school environment during the adolescent stage are reviewed, demonstrating the complexity of period in their lives that these minors are going through and the importance of education for achieving their effective socialisation. To articulate the practical viability of an educational intervention in response to the commission of an offence by a minor, we analyse a mechanism provided for by Law 5/2000, of January 12, regulating the criminal responsibility of minors. This law establishes the possibility of avoiding prosecution by for minors when a response can be provided for them in the educational sphere.


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