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Information sources, trust and public health sector communication on the Covid-19 pandemic: A study on the Italian citizens’ perception

    1. [1] Department of Communication Sciences, Humanities and International Studies, University of Urbino Carlo Bo, Italy
  • Localización: Revista Española de Comunicación en Salud, ISSN-e 1989-9882, ISSN 2444-6513, Vol. 13, Nº. 2, 2022, págs. 182-199
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Fuentes de información, confianza y comunicación del sector de la salud pública sobre la pandemia de Covid-19: Un estudio en la percepción de los ciudadanos italianos
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción: En el contexto del desorden infodémico la pandemia de Covid-19 es una emergencia sanitaria que también se convirtió en una emergencia de comunicación. Objetivos: El propósito de la investigación era conocer cómo se han informado los italianos sobre la pandemia, qué fuentes han utilizado y sus valoraciones sobre la comunicación del sector sanitario público a nivel nacional y local. Metodología: La investigación cuantitativa consiste en una encuesta realizada mediante entrevistas telefónicas (técnicas CATI+CAMI) con un cuestionario estructurado a una muestra de italianos en junio y julio de 2021. Resultados: En promedio, ver la televisión, hablar con amigos, familiares o conocidos y consultar Internet son las principales formas de información. Las fuentes oficiales online son las más utilizadas, seguidas de los sitios institucionales que desempeñaron un papel destacado durante la pandemia: las regiones, el Ministerio de Sanidad y la Presidencia del Consejo. El 34% de los encuestados afirma consultar las páginas oficiales de redes sociales o las aplicaciones de mensajería de las instituciones. Conclusiones: En la comunicación pandémica, los italianos reconocen el papel crucial de las instituciones y de la información online, pero se abren diversos retos para el futuro de la comunicación del sector de la salud pública.

    • English

      Introduction: In the context of infodemic disorder Covid-19 pandemic is a health emergency which also became a communication one. Objectives: The research purpose was to understand how Italians have informed themselves about the pandemic, which sources they have mainly used, and their assessments of public health sector communication at a national and local level. Methodology: The quantitative research consists of a survey conducted through telephone interviews (CATI+CAMI techniques) with a structured questionnaire to a sample of Italians in June and July 2021. Results: On average, watching TV, talking with friends, relatives, or acquaintances, and consulting the Internet are the leading ways of gaining information on the pandemic. Official online sources of information are the most used, followed by institutional websites which played a leading role during the pandemic: regions, the Ministry of Health, and the Presidency of the Council of Ministers. 34% of respondents claim to consult official social media pages or messaging apps of national or local authorities. Conclusions: In the pandemic communication, Italians recognize the crucial role of national and local authorities and online information media systems, but diverse challenges are open for the future of public health sector communication.


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