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Resumen de Propuesta para una ascética personalista II

Lucas Martínez, Francisco Deusimar Andrade Albuquerque

  • español

    Una vez fundamentada esta ascética personalista solo queda señalar cuáles son aquellos valores que deben ser puestos por debajo del valor de la persona e integrados, teniendo su justo lugar dentro de la ética.

    Estos valores no son dados a priori. Por la “trascendencia vertical”, cualquier persona puede conocerlos. Ponerlos en orden implica ser más dueño de sí mismo, y para ser más dueño de sí mismo es necesario poner todos esos valores por debajo del valor de la persona y su realización en la verdad. Estos valores que son objetivos gracias a la ya dicha trascendencia son: el valor del cuerpo, el valor del alimento, el estético, el moral, el intelectual, el valor artístico, deportivo y técnico, el valor de la imagen virtual, el valor económico, el valor político, el valor de lo ecológico y el valor religioso. Poner estos valores por debajo del valor de la persona no implica anularlos, sino, como está dicho, subordinarlos y ponerlos al servicio de la persona.

  • English

    Once this asceticism is founded, it only remains to point out which are those values that should be placed below the value of the person and at the same time integrated in it, having their rightful place within ethics. These values are not given a priori, however, because of the “vertical transcendence” anyone can know them. To put them in order implies to be the owner of oneself. In order to master that ownership, it is necessary to place all these values below the value of the person itself and below its fulfillment in the pursuit of truth. These values are objective thanks to the already discussed concept of transcendence.

    They are the value of the body, the value of food, the aesthetic, the moral, the intellectual, the artistic, sports and technical values, the value of the virtual image, the economic value, the political value, the value of the ecology and the religious one. Locating all those values below the main value of the person itself, does not imply undermining their importance but, as has been said, subordinating and placing them at the service of the person. Not using the classification of values made by Max Scheler is justified by the fact that, thanks to the vertical transcendence, the person can discover values not a priori but from an integral experience which transcends and goes beyond oneself. While all values can be considered subjective, the value of the person itself is the only one that could be considered objective.


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