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Análisis de la percepción sobre impuesto al consumo de bolsas plásticas cobrado en los establecimientos del centro de Florencia-Caquetá: Analysis of the perception of tax on the consumption of plastic bags charged in large and medium-sized establishments from the center of Florence

    1. [1] Universidad de la Amazonia

      Universidad de la Amazonia

      Colombia

  • Localización: Loginn, ISSN-e 2590-7441, Vol. 5, Nº. 1, 2021 (Ejemplar dedicado a: January - June 2021 (8 Received-5 Accepted))
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Analysis of the perception of the plastic bag consumption tax charged in large and medium-sized establishments in the center of Florence: Analysis of the perception of tax on the consumption of plastic bags charged in large and medium-sized establishments from the center of Florence
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

              El impuesto al consumo de bolsas plásticas, como parte de los tributos ambientales, es una medida legislativa generada como estrategia para desincentivar el uso del plástico por parte de los consumidores finales, la cual, si bien tiene unos costos asociados, tiene como propósito fundamental generar conciencia social por encima de recaudo. De esta manera, el presente manuscrito, de enfoque mixto y alcance descriptivo, expone los resultados de la investigación realizada desde el programa de Especialización en Gerencia Tributaria de la Universidad de la Amazonia, respecto a la percepción de los comerciantes de grandes y medianas superficies del centro de Florencia, Caquetá, alrededor del impuesto en cuestión. Los hallazgos demuestran, mayoritariamente, que existe conciencia social y respeto por la naturaleza. Sin embargo, cimentar una cultura ambiental demanda de esfuerzos sólidos y constantes donde, más allá de contextos legislativos, se hace necesario la intervención de actores dinamizadores de la sociedad, como es el caso de las instituciones de educación superior.

    • English

      The tax on the consumption of plastic bags, as part of the environmental taxes, is a legislative measure generated as a strategy to discourage the use of plastic by end consumers, which, although it has associated costs, has the fundamental purpose of generating social conscience over collection. In this way, the present manuscript, with a mixed approach and descriptive scope, presents the results of the research carried out from the Specialization program in Tax Management of the University of the Amazon, regarding the perception of merchants of large and medium-sized areas of the center of Florencia, Caquetá, around the tax in question. The findings show, for the most part, that there is social awareness and respect for nature. However, cementing an environmental culture demands solid and constant efforts where, beyond legislative contexts, the intervention of dynamic actors of society is necessary, as is the case of higher education institutions.


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