Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


De l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya al folklore digital: Aproximació a cent anys d’evolució de les músiques de tradició oral

    1. [1] Universitat de les Illes Balears

      Universitat de les Illes Balears

      Palma de Mallorca, España

  • Localización: Llengua, societat i comunicació: revista de sociolingüística de la Universitat de Barcelona, ISSN-e 1697-5928, Nº. 20 (Llengua, societat i comunicació), 2022 (Ejemplar dedicado a: Música i llengua), págs. 87-94
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • De la Obra del Cançoner Popular de Catalunya al folclore digital: Aproximación a cien años de evolución de las músicas de tradición oral
    • From the Obra del Cançoner Popular de Catalunya to digital folklore: An overview of one hundred years in the evolution of oral musical traditions
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En 2022 se cumple el centenario del inicio de la Obra del Cançoner Popular de Catalunya (OCPC). El material que recogieron es extraordinario y muestra los firmes vínculos lingüísticos y culturales entre los Países Catalanes. La pregunta es si queda algo, hoy, de esa recolección. Una primera aproximación al uso del material etnopoético y etnomusicológico en la actualidad sugiere su desaparición, pero el cómo se transmite hoy conduce a clasificar las variantes de canciones e historias en: auténticas, metavariantes auténticas y transcritas; las variantes de autor y la aportación de archivos de folclore digital. Este artículo se acerca a la evolución de los estudios sobre un grupo étnico —ethnic group, realizados por la OCPC— hacia los de sound group (Magrini 2003), término que define a todos aquellos que comparten el amor por la misma música. Hoy, la música tradicional incorpora la electrónica y se inspira también en grabaciones del pasado.

    • català

      El 2022 és el centenari de l’inici de les activitats de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya (OCPC). El material recollit per l’OCPC és extraordinari i mostra les baules fermes que uneixen la llengua i la cultura dels Països Catalans. Cent anys després, la pregunta és si en queda res, d’aquella collita. Una aproximació a l’ús contemporani del material etnopoètic i etnomusicològic suggereix que s’ha perdut molt, però el com es transmet avui el material d’arrel tradicional porta a classificar les variants de cançons i històries en autèntiques, metavariants autèntiques i transcrites; i variants d’autor a més de l’aportació d’arxius de folklore digital. Aquest article s’apropa a l’evolució dels estudis d’un grup ètnic —ethnic group, realitzats per l’OCPC— cap als d’un sound group (Magrini 2003), terme que defineix tots aquells que comparteixen l’amor per la mateixa música. Avui, la música tradicional incorpora l’electrònica i s’inspira també en enregistraments del passat.

    • English

      2022 is the hundredth anniversary of the Obra del Cançoner Popular de Catalunya (OCPC). The traditional material collected by the OCPC is extraordinary and demonstrates the common culture shared by the Catalan Countries. Nowadays, the question is if those traditional songs and stories are still present. A first approach suggests that the daily use of ethnopoetic and ethnomusicological material has lost much of its presence, but the ways that traditional material is transmitted today leads to the classification of variants of folk songs and stories into the following types: authentic variants; authentic and transcribed metavariants; author variants; and the contribution of the Digital Folklore Archives. This article analyses the evolution from the studies of an ethnic group —carried out by the OCPC— towards the studies of a sound group (Magrini 2003), a term that defines all those who share a love for the same music. Contemporary traditional music incorporates electronic music and inspiration from recordings of the past.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno